Stávka Lufthansu nezaskočila: Rozeslala tisíce sms zpráv a e-mailů

Piloti německé Lufthansy stávkují. Lidem to sice komplikuje jejich plány, nicméně někteří se stávkujícími sympatizují a schvalují jejich právo na dřívější odchod do důchodu. Vedení společnosti má navíc po řadě stávek už vypracovaný krizový scénář - klientům rozeslala tisíce sms zpráv a e-mailů. Ve čtvrtek chce odborový svaz německých pilotů Vereinigung Cockpit (VC) na dnešní akci navázat stávkou na dlouhých trasách a v nákladní dopravě.
Video Piloti Lufthansy stávkují, cestující mění plány
video

Piloti Lufthansy stávkují, cestující mění plány

Společnost kvůli protestu zrušila zhruba 750 letů na vnitrostátních a evropských linkách - a to i mezi Německem a Českem. Je to jenom polovina plánovaných letů a 80 tisíc poškozených cestujících. Stávka nejvíc zasáhla letiště ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mnichově. V obou vzdušných přístavech podle německých zpravodajských serverů situace zůstala poměrně klidná, nevznikaly konflikty, neboť velká část cestujících vůbec na letiště nedorazila a zvolila jiný způsob dopravy.

Lufthansa má navíc po sérii stávek už vypracovaný krizový scénář - podle svého mluvčího rozeslala cestujícím přes 38 tisíc sms zpráv a 13 tisíc e-mailů. 

Některým však zrušený let zásadně narušil plány, třeba jako Elke Martenové. „Potřebovala jsem letět do Brém, včera mi převedli rezervaci ke KLM. Jenže v Amsterdamu pro mě nezajistili do Brém místo a já teď nemůžu letět. Musím zůstat tady,“ říká.

Příliš pochopení pro stávkující piloty nemá ani Florian Hapberg. „Dotklo se mě to alespoň nepřímo. Zrušili mi zpáteční let, takže teď se musím vrátit do Kolína vlakem. Ten bude pěkně nacpaný. Pro stávku pilotů mám opravdu málo pochopení. Vždyť postihne tolik lidí, není to správné.“

Na letišti se ale našly i výjimky, které protestující zaměstnance Lufthansy omlouvají a jejich požadavky schvalují. „Nějak s nimi sympatizuji. Zažívají tolik stresu. Myslím, že je tedy oprávněné, aby mohli odejít do předčasného důchodu,“ uvedla cestující Ermelinde Nikolaiová.

Cestující, jichž se některý ze zrušených spojů týká, najdou na internetové stránce se svou rezervací údaje o náhradním letu. Rezervaci rovněž mohou zdarma změnit nebo požádat o vrácení peněz, uvedly aerolinie na svém webu. Na vnitroněmeckých linkách doporučují aerolinky využít místo letadla rychlovlaky ICE.

Protestní akce ovlivnila i spojení mezi Prahou a Německem. V 6:50 neodletěl z Letiště Václava Havla první spoj Lufthansy do Frankfurtu. Celkem jsou odvolány čtyři páry spojů mezi Frankfurtem a Prahou a jeden pár mezi Mnichovem a Prahou. Poslední zrušený let na linkách do Česka je let z Frankfurtu, který pravidelně přistává na Letišti Václava Havla ve 22:30. Cestující byli však podle tiskové mluvčí letiště Praha Mariky Janouškové informováni leteckou společností. „Takže nikdo nepřijel, aniž by tuto informaci dostal,“ uvedla.

Lufthansa
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Thomas Lohnes

Piloti budou stávkovat až do půlnoci. Zítra chce jejich odborový svaz na dnešní akci navázat další stávkou tentokrát na dlouhých trasách a v nákladní dopravě. Za opakujícími se protesty je spor zaměstnanců s vedením Lufthansy, který trvá už přes rok. Společnost chce pilotům posunout hranici pro odchod do předčasného důchodu z 55 na 60 let. 

Podle publicisty a odborníka na Německo Jaroslava Šonky je situace o to složitější, protože vlastně řeší dvě věci současně. „Řeší se tady také politický rozpor mezi tím, kdo má piloty zastupovat a je v přípravě zákon, jak omezit partnerství s několika odborovými organizacemi, tedy že by směla být jen jedna odborová organizace v jednom oboru. Odbory tím nyní vyostřují svou argumentaci a snaží se o to více praštit do stolu, protože očekávají, že bude nějaká legislativní změna,“ vysvětluje. Druhou věcí je pak to, co piloti požadují, tedy zachování předčasného odchodu do důchodu. „Tak to vypadá, když lidé odcházejí v 55 letech do předčasného důchodu a mají velmi dobré přemosťovací platby. Tady chce Lufthansa uspořit a chce navázat předčasný odchod do důchodu na nějaké zdravotní potvrzení, protože ne každý člověk je v 55 tak nemocný, že by měl jít do důchodu,“ dodává Šonka.

Spor mezi piloty a vedením Lufthansy o důchodový program trvá už přes rok. Loni uspořádal svaz VC deset stávek, které Lufthansu stály celkem 232 milionů eur (6,3 miliardy Kč).


Kromě toho zůstává nedořešeno mnoho dalších tarifních otázek a nejasná je i celková budoucí strategie rozvoje Lufthansy. Ta je největším leteckým dopravcem v Evropě. Svaz VC hrozí, že ve stávkách bude pokračovat tak dlouho, dokud vedení aerolinek neustoupí. „Můžeme stávkovat ještě několik příštích let,“ uvedl mluvčí svazu Jörg Handwerg. Podle něj není vyloučeno ani další rozšíření současné stávky nad rámec dnešního a čtvrtečního zastavení práce.