Piv s vlastním geniem loci přibývá

Praha – Malé pivovary v Česku se množí, jejich řady se za loňský rok rozrostly o celou čtvrtinu. Celkem 270 pivovarů tak vaří své unikátní pivo, a přestože stojí někdy až o polovinu více než zlatý mok od velkého výrobce, o různé speciály je zájem.

Celková produkce nejmenších pivovarů loni vzrostla o 30 procent. Přestože je jich zhruba šestkrát více než velkých pivovarů, jejich podíl na výrobě piva v Česku je odhadován zhruba na jedno procento, uvádí Českomoravský svaz minipivovarů.

Malé restaurační pivovary tak sice nemohou velkým výrobcům konkurovat z hlediska množství vyrobeného piva a ceny, která se pohybuje v rozmezí 10–50 procent nad tím, co nabízí velcí producenti, a tak lákají na jiný typ piva, než je světlý ležák, který je v Česku i celosvětově nejrozšířenější. Díky malým vyráběným objemům mohou více experimentovat a vařit speciály či ochucená piva.   

Nejmenším pivovarům se na trhu daří navzdory tlaku velkých pivovarů, z nichž mnohým v posledních letech prodeje klesají či stagnují. „Velké pivovary se zahraničním kapitálem jsou účinně propagovány v televizních reklamách a mohou finančně přímo ovlivňovat restaurace,“ uvedl prezident svazu Jan Šuráň. Záleží pak podle něj na tom, jaké má konkrétní minipivovar v daném regionu postavení a jak dokáže tlaku velkých výrobců odolávat. „Značky obnovují investoři, kteří mají zájem vybudovat si pivovar. Našli třeba starý krásný objekt, chtějí využít jméno a genius loci,“ přiblížil již dříve Šuráň důvod, proč takový minipivovar budovat.

Ve Frýdlantu otevřeli zámecký pivovar
Zdroj: ČTK
Autor: Radek Petrášek

Zkušenosti výrobců plzeňského Purkmistra, děčínského Kapitána, Dalešického nebo Postřižinského piva přitom ukazují, že jsou malé pivovary úspěšné a dokáží přežít. Nebo pivovar ze severočeského Frýdlantu. Za několik měsíců od doby, co začal pivo, převážně jedenáctku a dvanáctku, klasický český ležák, vařit, již dodává třem desítkám restaurací. Majitel tohoto Zámeckého pivovaru Marek Vávra  přitom tvrdí, že se hospodským nijak nepodbízel, ba naopak. „Aktivně hospody neoslovujeme. Prodáváme přímo tady ze skladů a daří se bez problémů,“ poukázal.

Video Minipivovarům se v Česku daří
video

Minipivovarům se v Česku daří

Pivovary začaly mezi sebou spolupracovat

Pivovarům se zřejmě nyní blýská ještě na lepší časy. Jak uvedl Šuráň, malé a velké pivovary nyní zakopaly pomyslnou válečnou sekeru a hodlají v zájmu oboru spolupracovat.    

Údaje o loňské produkci českého pivovarnictví sice nejsou dosud k dispozici, nicméně v loňském prvním pololetí vzrostla meziročně o tři procenta. Na českém trhu se prodalo meziročně o 175 000 hektolitrů piva více a vyvezlo se o 51 000 hektolitrů piva více než za stejné období předchozího roku.    

Předloni české pivovary uvařily 19,3 milionu hektolitrů piva, o 0,6 procenta meziročně více. Domácí spotřeba meziročně klesla o 1,1 procenta, vývoz vzrostl meziročně o devět procent. Na výrobě piva se předloni podílelo šest velkých pivovarských společností, 29 samostatných pivovarů a dalších zhruba 215 minipivovarů a restauračních pivovarů.