Lufthansa jde opět do stávky. Zrušila 750 letů, včetně Prahy

Berlín – Celkem 750 vnitrostátních i evropských letů aerolinek Lufthansa je zrušeno kvůli středeční stávce pilotů, a to včetně pěti párů spojů do Česka. Létat se nebude mezi Prahou a Mnichovem a Frankfurtem nad Mohanem. Cestovní plány bude muset změnit až 80 tisíc pasažérů. Proti prvnímu odhadu se počet odvolaných spojů zdvojnásobil. Stávkovat navíc chtějí piloti Lufthansy i ve čtvrtek, a to na dálkových trasách a nákladních letech.

K celodenní stávce vyzval své členy u společnosti Lufthansa odborový svaz německých pilotů Vereinigung Cockpit (VC). Vyhlásil ji na středu od 00:01 do 23:59 SEČ. Stávka naopak nezasáhne dceřiné společnosti Lufthansy Germanwings a Eurowings. Na středeční stávku naváže ve čtvrtek další, Lufthansa na seznamu zrušených spojů udává jedenáct letů, které se měly uskutečnit brzy ráno. Stávka postihne i lety na dlouhou vzdálenost a nákladní dopravu.

Cestující, jichž se některý ze zrušených spojů týká, najdou na internetové stránce se svou rezervací údaje o náhradním letu. Rezervaci rovněž mohou zdarma změnit nebo požádat o vrácení peněz, uvedly aerolinie na svém webu. Na vnitroněmeckých linkách doporučují aerolinky využít místo letadla rychlovlaky ICE.

Stávka ochromí nejen vnitrostátní spoje, ale i lety po Evropě. Konkrétně Česka se týká zrušení jednoho spoje mezi Prahou a Mnichovem a čtyř letů mezi Prahou a Frankfurtem nad Mohanem. Létat se ale nebude ani do Londýna nebo Paříže. Z původních 1400 letů nevzlétne celkem 750 spojů. 

Přepážky Lufthansy zůstaly prázdné
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Matthias Schrader

Podle pravidel Evropské unie se musí aerolinka o cestujícího postarat, ať už za zpoždění nebo zrušení letu může, nebo ne. Musí nabídnout nápoje a občerstvení, a pokud se let přesune na jiný den, musí zaplatit ubytování. Podle rozhodnutí německých soudů nemají cestující v případě stávky žádný nárok na odškodnění.

V Lufthanse se stávkuje už rok

Odbory stávku zdůvodnily mimo jiné tím, že při jednáních z minulého týdne nebylo dosaženo pokroku ve sporu o program pro předčasný odchod do důchodu. Kromě toho zůstává nedořešeno mnoho dalších tarifních otázek a nejasná je i celková budoucí strategie rozvoje Lufthansy. Ta je největším leteckým dopravcem v Evropě.

Spor mezi piloty a vedením Lufthansy o důchodový program trvá už rok. Loni kvůli němu svaz VC uspořádal deset stávek, které podle odhadů aerolinek snížily provozní zisk společnosti o 200 milionů eur (5,5 miliardy korun). Svaz VC hrozí, že ve stávkách bude pokračovat tak dlouho, dokud vedení aerolinek neustoupí. „Můžeme stávkovat ještě několik příštích let,“ uvedl mluvčí svazu Jörg Handwerg. Podle něj není vyloučeno ani další rozšíření současné stávky nad rámec dnešního a čtvrtečního zastavení práce.

Důchodový program funguje v Lufthanse desítky let a piloti podle něj mohou odejít do předčasného důchodu v 55 letech a firma jim do dovršení zákonného důchodového věku vyplácí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní věkovou hranici posunout na 59 let. Zdůvodňuje to tím, že ve vysoce konkurenčním prostředí si nemůže dovolit program udržet v současné podobě. Zákonný důchodový věk v Německu je nyní 65 let, postupně by se měl zvýšit na 67 let.

Podle svazu VC Lufthansa není ochotná k dohodě o kompromisu ohledně důchodového programu. Vedení Lufthansy naopak obviňuje z neústupnosti piloty, kteří údajně odmítli několik nabídek na zahájení smírčího řízení, které by vedl nezávislý zprostředkovatel.