Pokuty pro „šmejdy“ jsou takřka nevymahatelné

Poplatky, pokuty a odvody ročně v Česku neuhradí statisíce lidí. Nedoplatky vymáhá celní správa, která ovšem na tak velkou agendu nemá dost sil. Na jednoho pracovníka připadá v průměru 1500 případů ročně. Problém představují hlavně podvodní prodejci. Pokuty od takzvaných šmejdů jsou totiž prakticky nevymahatelné.

Jarmila Šmidrkalová dostala mixér, papiňák, vysavač a nádobí jako dárek – ovšem pod podmínkou, že zaplatí 30 tisíc korun. Své rozhodnutí chtěla později vzít zpět, firma ale nekomunikovala. Nakonec vzala vše do vlastních rukou - byla na policii, obrátila se na ombudsmana a Českou obchodní inspekci (ČOI). „Toto kolečko jsem udělala dvakrát,“ podotkla Šmidrkalová. 

Právě ČOI uložila firmě Aqua activity čtvrtmilionovou pokutu, a to hned za pět porušení. Pokuta ale nebyla zaplacena včas. „V lednu letošního roku proto ČOI předala tuto pohledávku k vymáhání Celnímu úřadu Brno,“ konstatoval mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. 

Video Celní správě se nedaří vymáhat pokuty od podomních prodejců
video

Celní správě se nedaří vymáhat pokuty od podomních prodejců

Ročně přejde na celní správu víc než 400 tisíc nezaplacených pokut a poplatků v celkové hodnotě víc než 2,5 miliardy korun. „Jednoznačně nejvíc podnětů na vymáhání nám předává policie, inspektoráty práce nebo například Česká obchodní inspekce,“ říká mluvčí Celního úřadu pro Jihomoravský kraj Lada Temňáková. 

Průměrná efektivita výběru a vymáhání byla loni 75 procent. „To, že celní správa začala ve zvýšené míře vymáhat pokuty i pro obce, kde jsou mnohé z těchto pokut nevymahatelné, tak se to projevilo v procentním snížení úspěšnosti,“ poznamenal mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. 

Jestli firma Aqua activity, které Šmidrkalová naletěla, pokutu už zaplatila nebo zaplatí, se ale nedozví. Celní správa je totiž vázána mlčenlivostí. Pokuty od takzvaných šmejdů jsou ale podle ní takřka nevymahatelné.

Česká obchodní inspekce dala loni pořadatelům předváděcích akcí 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Chyby inspektoři zjistili ve dvou třetinách případů - většinou šlo o klamavé informace týkající se práva odstoupení od smlouvy nebo o nedostatečné informování o programu akce. Spotřebitelé loni poslali inspekci 632 stížností souvisejících s předváděcími akcemi.