Prodej nádraží by byl pro ČD bonus, nesmí ale jít o veřejnou podporu

Praha – České dráhy dlouho usilují o prodej nádražních budov, který by mohl přinést i sedm miliard korun. Zabývá se tím ale stále Evropská komise. V letošním rozpočtu s tím ČD proto nepočítají, podle generálního ředitele Pavla Krtka by to byl ale bonus. České dráhy přitom čelí riziku zhoršení ratingu. Pokud agenturu Moody’s nepřesvědčí, mohly by spadnout z posledního investičního pásma BAA2. Při současném zadlužení ve výši 35 miliard korun by to přineslo prodražení dluhové služby.
Video Šéf ČD Krtek v OVM: Snížení ratingu je o reputaci
video

Šéf ČD Krtek v OVM: Snížení ratingu je o reputaci

„Od roku 2011 se věřitelům slibuje, že prodáme nádraží za šest miliard. Máme rok 2015. Jsme konzervativní. V současných projekcích říkáme, že s tím nepočítáme. Ale pokud to přijde, tak je to velký bonus. Chceme, abychom to prodali co nejrychleji. Samozřejmě to pomůže. Umožní to snížit zadlužení nebo omezit budoucí potřeby refinancování,“ shrnul situaci generální ředitel a předseda představenstva Český drah Pavel Krtek, který byl hostem Otázek Václava Moravce.

Mluví se o odprodeji budov nádraží z vlastnictví Českých drah do rukou Správy železničních dopravních cest (SŽDC). „Není logické, aby jeden dopravce udržoval všechny staniční budovy, které užívají i jiní dopravci. Tvrdí-li někdo, že má být liberalizace, tak bez toho to nejde,“ prohlásil předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Finanční objem, který by v souvislosti s tím mohly České dráhy získat, je ale nejistý. Právě stanovení jeho výše vytváří překážku.

V roce 2011 si České dráhy nechaly dělat posudek, podle kterého má vytyčený majetek, v podstatě část firmy, hodnotu šest miliard korun. „Pak je další aktualizace posudku, ta ukazovala o něco vyšší hodnotu, ale současný problém je takový, že antimonopolní úřad v Bruselu zkoumá, jaká je férová cena,“ řekl Krtek. Provádí test soukromého investora, který zkoumá vliv, jaký by na cenu mělo, kdyby obchod prováděly dva soukromé subjekty. „Zkoumá to, aby se nedalo říct, že stát veřejně podporuje akciovou společnost, tedy že to není veřejná podpora,“ doplnil Krtek. Šéf SŽDC Pavel Surý tvrdí, že rozdíly jsou značné. „Byla tam částka osm miliard, byla tam částka 4,7, padly i částky jiné, jako 3 miliardy nebo ještě méně,“ zmínil Surý.

Obchod by mohl být uzavřen i bez závazného vyjádření z Evropské unie. Když je částka významně vyšší, musí se žádat notifikace, aby vláda měla jistotu, že transakce není veřejná podpora, že nejde o přelévání státních peněz z jedné firmy do druhé, která má horší finanční situaci. Stát by se potom nemusel bát, že by někdo mohl obchod napadnout. Krtek podotknul, že ideální by bylo, aby cena nešla pod účetní hodnotu celkového majetku, která je přibližně 3,7 miliard korun. V takovém případě by nevznikla účetní ztráta na prodeji majetku. Pokud by ale částka za prodej byla nižší, mohl by stát prodej provést dřív bez tvrdého vyjádření Evropy. „Probíhá komunikace mezi ministerstvem dopravy, ÚHOS a antimonopolním úřadem v Bruselu,“ dodal Krtek s tím, že výsledek by mohl přijít v řádu měsíců.

Zhoršení ratingu ČD navýší úrokové náklady

Aktuálně také musí České dráhy řešit otázku svého ratingu, který se nyní nachází v posledním investičním pásmu BAA2. Krtek připodobňuje rating ke každoroční lékařské zprávě. Rozhoduje se o ní mezi březnem a květnem. Potíž Českých drah je, že o jeden stupeň se jejich rating snížil už v předchozích dvou letech. Nelichotivý je i vývoj dluhu. V roce 2009 činil přibližně 11 miliard, o čtyři roky později už dosahoval na 33 miliard korun. „Zadlužení vzniklo tak, že stát nedostatečně platil za to, co si objednal, a protože zastarával vozový park, tak to ČD řešily pomocí úvěru. Tak jsme se dostali až k této částce,“ řekl Pejša. Teprve během loňska se podařilo zadlužení lehce snížit o zhruba 90 milionů a zastavit tak nárůst. „Je potřeba obhajovat rating, je potřeba se na to soustředit,“ zdůraznil Krtek.

Se zástupci agentury Moody’s se Krtek setkal minulý týden a prezentoval, co je nového v ČD, jaké se očekávají výsledky a co management udělal, aby zlepšil finanční profil. Moody’s podle Krtka spíš zajímá, jaká je struktura dluhu než jeho výše. Jaké jsou krátkodobé a jaké dlouhodobé dluhy a jestli může být společnost likvidní v příštích 24 měsících, kdyby došlo ke krizi. V dubnu se má vedení ČD s lidmi z agentury vidět i v Praze.

Když rating dráhy neudrží, dojde k prodražení dluhové služby. Podle Krtka se ale nic významně nezmění. Může to zdražit budoucí úvěrové linky nebo emisi dluhopisů. Její půjčky by se každopádně prodražily o sto milionů korun.