Nízké ceny loni přilákaly k pumpám více aut

V Česku loni rostla spotřeba pohonných hmot. V porovnání s rokem 2013 natankovali lidé o pět procent více nafty a o půl procenta více benzinu. Podle odborníků i díky tomu, že koncem loňského roku výrazně zlevnily, své udělala i mírná zima. Větší prodej nafty navíc podpořil i nárůst kamionové dopravy a obměna benzinových osobních aut za dieslové.
Video Ekonomika ČT24: Spotřeba pohonných hmot loni rostla
video

Ekonomika ČT24: Spotřeba pohonných hmot loni rostla

Ekonomika ČT24: Spotřeba pohonných hmot loni rostla

eko, 10.3.2015

Loula: Marže benzínek jsou zhruba pět procent

Hrubé dodávky automobilových benzinů podle České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) každoročně spíše klesaly. Loni ale toto palivo od sestupného trendu zachránil necelý půlprocentní růst. U motorové nafty byl vývoj přesně opačný - loni se jí do Česka přivezlo o pět procent více. Spotřeba nafty pak mezi roky 2010 a 2014 vzrostla o téměř deset procent.

Kamiony pomáhají tuzemskému hospodářství

A zatímco jsou dálnice plné kamionů pro české řidiče noční můrou, pro českou ekonomiku jde o dobrou zprávu. Právě nárůst mezinárodní kamionové dopravy je jedním z důvodů rekordního prodeje pohonných hmot. Řidiči kamionů v Česku začali znovu více tankovat. 

Martin Felix, mluvčí ČESMAD Bohemia:

„V poměru k zahraničí u nás cena klesla výrazněji a dopravci na to reagují velice rychle. Takže část našich dopravců, kteří brali levnější naftu v zahraničí, se vrátila k našim pumpám. Samozřejmě i tranzit toho využívá.“


Přitom plná nádrž kamionu rovná se i více než tisíc litrů nafty, což je poznat i ve státní kase. „V loňském roce činilo inkaso spotřební daně celkem přibližně 80 miliard korun. Je to o 4,5 miliardy více než v předchozím roce a je to nejvyšší výběr od roku 2011,“ vysvětluje mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.

Loňský propad cen pod 30 korun

Pokles cen pohonných hmot trval od podzimu 2014, důvodem byl zejména přebytek ropy na trhu (a její klesající cena). Během strmého pádu se ceny pohonných hmot dostaly na některých místech v Česku až několik korun pod hranici 30 korun za litr. Přitom od začátku loňského roku až do října se stabilně držely nad 36 korunami.

František Bostl, makroekonom společnosti Colosseum:

„Zásoby ropy a pohonných hmot jsou celosvětově na maximech. To bude znamenat do budoucna i omezující se těžbu. Čili i na cenách pohonných hmot, respektive ropy by se to mělo podepsat již nepokračujícím propadem, spíše stabilizací ceny. A do budoucna by měl přijít růst, který už ale nebude tak dramatický jako pokles, který jsme zaznamenali.“


Vývoj ceny ropy v korunách – ropa Brent
Zdroj: Kurzy.cz

Právě kvůli výrazně nestabilním hodnotám se dokonce začalo mluvit o deflaci, tedy nebezpečném poklesu cen. Nakonec se ale začala situace obracet a během letošního února šla cena benzinu a nafty nahoru.

Jak je možné, že se ceny benzínu u pump liší?

„Určitý rozdíl se dá vysvětlit tím, že je možné, že některý prodejce získá nákupem výhodu, která může být daná tím, že má nakoupeno z dřívějších období, kdy byly nízké kotace benzínu nebo nafty. Druhý důvod může být ten, že pracuje s nižší marží v daném konkurenčním prostředí. A třetí důvod může být, že má pohonnou hmotu, která je příbuzná motorové naftě nebo benzínu, ale není zaplacena buď spotřební daň, nebo je krácení v podobě DPH, čili je to nějaká spekulace, která souvisí s trestnou činností,“ vysvětluje Václav Loula, vedoucí pro rozvoj petrolejářského průmyslu z České asociace petrolejářského průmyslu.