Postavičky Lego zazářily ve filmu. Firma míří na vrchol

LEGO příběh loni prorazil v kinech po celém světě a výrazně tak přispěl k rostoucímu zisku dánského výrobce hraček Lego. Loni mu čistý zisk poskočil o 15 procent na přibližně 25,8 miliard korun (7,03 miliardy dánských korun) a růst čeká i letos. Lego postavičky tak možná budou kralovat světu hraček, protože díky rostoucímu zájmu dětí dánská firma rychle dohání svého hlavního konkurenta – společnost Mattel.

3D svět postavený z Lego kostek loni přilákal jenom do českých kin desetitisíce návštěvníků, na prodeji vstupenek vydělala firma celkově necelých 470 milionů dolarů. Lepší reklamu by výrobce hraček asi těžko hledal. „Musíme přiznat, že je úžasný způsob, jak zviditelnit naši značku. Je vidět, že lidé ji mají stále rádi a že je baví,“ potvrzuje Jørgen Vig Knudstorp, výkonný ředitel a prezident Lego Group.

Podnik, který stále kontroluje rodina jeho zakladatele – tesaře Oleho Kirka Kristiansena, loni utržil v přepočtu skoro 26 miliard korun, což je přibližně o 4 miliardy víc než v předchozím roce. Výrazně tak dohání světovou jedničku na trhu hraček, firmu Mattel. „Je pravda, že se Lego pokouší jít s dobou a pokračuje ve vytváření novinek. Na výrazném růstu společnosti v posledním roce má ale hlavní podíl úspěch filmu,“ říká analytik Robert Haigh z Brand Finance.

Ekonomika ČT24: Lego postavičky prorazily ve filmu (zdroj: ČT24)

Přitom se ještě před deseti lety dánský výrobce hraček pohyboval na pokraji krachu, když ho válcovala levná konkurence z Číny. Lego se proto rozhodlo jít cestou inovací a experimentů. Své dětské zákazníky tak postupně dostávala zpět videohrami nebo tematickými hračkami, které těžily z úspěchů velkofilmů jako Hvězdné války nebo Harry Potter. „Jsme opravdu rádi, že naše stavebnice jako Lego City nebo Lego Star Wars, které tvoří jádro naší produkce, se stále těší největší oblibě,“ říká Knudstorp. Podle odhadů firmy si s jejími stavebnicemi loni hrálo po celém světě více než 85 milionů dětí.

ČTĚTE: Ty Simpsonovi jsou takový divný…

I dnes se ukazuje, že vsadit na inovace se Legu vyplatilo – svého konkurenta poráží právě v oblasti digitálních her na tabletech nebo chytrých telefonech. Navíc se připravuje hned několik nových filmů postavených z Lego kostiček, kde se v hlavních rolích objeví třeba Lego-Batman nebo Lego-ninjové – slavní dětští hrdinové. Není proto vyloučené, že se firma, která vznikla v roce 1932 původně jako výrobce dřevěných hraček, dostane na úplný vrchol hračkářského průmyslu.

Největší příjmy má Lego stále nejvíc ze stavebnic. Loni se prodalo více než 60 miliard kostek. Podle odhadů samotného výrobce připadá na jednoho obyvatele planety 102 plastových kostiček Lego.

Lego kostky v Číně i na Kladně

Dánský výrobce nyní staví závod v Číně, který by měl být plně v provozu v roce 2017. Stavebnice z Číny mají být určené pro celý asijský region, který má na celkových příjmech skupiny podíl deset procent.

Od roku 2000 se Lego kostky vyrábějí i na Kladně. Firma nyní pracuje na rozšíření kladenského závodu o nové výrobní, skladové a administrativní prostory o rozloze 35 tisíc metrů čtverečních, které chce dokončit v roce 2017.