Pravidelné linky ČSA přišly loni o pětinu cestujících

Praha – Českým aeroliniím loni ubyla na pravidelných linkách pětina cestujících. Společnost přepravila 2,27 milionu pasažérů, dalších 722 000 aerolinie přepravily svými letadly pro jiné společnosti. Méně lidí létalo podle mluvčího firmy Daniela Šabíka zejména na linkách do východní Evropy, a to kvůli situaci na Ukrajině a pádu ruského rublu. Právě na východoevropský region se ČSA v posledních letech orientovaly.
Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Jason Merritt
Video Českým aeroliniím loni ubylo pasažérů
video

Českým aeroliniím loni ubylo pasažérů

Při započtení pasažérů, které ČSA přepravily v rámci pronájmu svých strojů jiným společnostem, činil celkový počet cestujících bezmála tři miliony (v roce 2013 to bylo 2,84 milionu). Rozdíl je ale v tom, že zatímco v roce 2013 připadala valná většina cestujících na pravidelnou přepravu, vloni ČSA spíše stroje i s posádkami pronajímaly. Počet cestujících na pravidelných linkách tedy klesl. „Pokud by se posčítali všichni pasažéři, kteří sedli do letadel ČSA, tak by v meziročním srovnání vycházelo o pět procent vyšší číslo. Pokud mluvíme o pravidelných linkách, tam je pokles,“ uvedl analytik firmy Cyrrus Tomáš Menčík.

V loňském roce pronajímaly ČSA svoje letadla společnostem Travel Service, Pakistan Airways, airBaltic nebo Vueling. Flotila národního dopravce se nicméně meziročně scvrkla z 24 na 17 letadel.

Jak ukrajinská krize změnila leteckou mapu nad Českem? Podívejte se ZDE.


Asi o 20 procent loni klesl počet cestujících na pravidelných linkách do Ruska. Největší ztráty přitom ČSA zaznamenaly na linkách do regionálních metropolí; počet cestujících na spojích do Moskvy klesl mírněji. Až 60procentní meziroční pokles pak vykázaly linky na Ukrajinu. Kvůli výraznému propadu poptávky například aerolinky loni na jaře zrušily linku do Oděsy.

Důvod je jasný – pokračující ukrajinská krize a s ní související pokles poptávky po leteckém spojení s východní Evropou. K propadu přispěl i oslabující ruský rubl, který Rusům zdražil cesty na Západ. Projevilo se to mimo jiné v nižším počtu těch, kteří v Praze přestupují na další linky do západní a jižní Evropy.

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Společnost v nadcházející letní sezoně počítá s provozem zmíněných 17 letounů. Většina těchto kapacit by se na rozdíl od minula měla orientovat na trhy v západní Evropě. Po letech se ČSA plánují vrátit například do Anglie, létat chtějí od května do Liverpoolu. Dále na letošní sezonu ohlásily nová spojení například do Bordeaux, irského Corku nebo Osla.

„Co se týče nových letů, co mají ČSA jiného dělat než zkoušet nacházet nové lety? Ano, bude to něco stát, některé třeba nevyjdou a budou ztrátové, ale třeba se z nových letů, kterých je oznámeno devatenáct, objeví nějaké terno, hit, který bude ČSA přinášet peníze. Když to nejde na východ, musí to zkoušet na západ,“ řekl analytik Menčík.

Nové příme letecké trasy z Prahy
Zdroj: ČSA

Špatné hospodářské výsledky způsobují ve firmě značné pnutí. ČSA v rámci restrukturalizace loni na podzim ohlásily masivní propouštění. Pod hrozbou stávky ale nakonec místo tří set zaměstnanců opustila firmu jen polovina – 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Výměnou za to se management s odbory dohodl, že bude následovat snížení platů (čtěte víc). Ještě na podzim firma hovořila o třetinovém snížení, nakonec však navrhla od února snížit platy o 40 procent. To se odborům sdružujícím letušky a stevardy nelíbí, dokonce podaly na firmu trestní oznámení (čtěte víc).

Majoritním vlastníkem ČSA je stále ještě stát. To se má nicméně změnit, protože 34 procent akcií získá od státního Českého Aeroholdingu společnost Travel Service. Transakci už v prosinci odsouhlasila Evropská komise (více zde). Aeroholdingu tak v aeroliniích zůstane 19,74 procenta. Zmíněných 34 procent získá Travel Service, 44 procent drží korejský dopravce Korean Air a zbylá 2,26 procenta pak vlastní Česká pojišťovna.