Český export roste – navzdory protiruským sankcím

Praha – Český průmysl v posledních měsících posiluje a nic na tom zatím nemění ani protiruské sankce. Menší podniky už téměř z jedné třetiny vyvážejí mimo Evropskou unii. Mezi trhy, kde tuzemské firmy nyní mají dobrý zvuk, patří Turecko, Azerbájdžán nebo Kazachstán. Větší zájem ze strany podniků zaznamenala i proexportní agentura CzechTrade. Českým firmám loni pomohla k zakázkám za 6,8 miliardy korun.

Vliv protiruských sankcí se podle agentury zatím do celkového objemu příliš nepromítl. Nejúspěšnější pobočkou z hlediska objemu zprostředkovaných obchodů byla právě kancelář v Moskvě. Jejím prostřednictvím bylo uzavřeno pět úspěšných obchodů, jejich celková hodnota však přesáhla 6,3 miliardy Kč. Na pomyslném druhém místě se umístil německý Düsseldorf, třetí chorvatský Záhřeb. „Ten, kdo exportuje do Ruska, tam vyváží poměrně značnou část své produkce. Ty sankce se nedotkly tolika firem, ale těch, kterých ano, se dotkly docela zásadně,“ zmínil předseda Asociace malých a středních podniků ČR Karel Havlíček.

Z hlediska počtu úspěšných obchodních případů se nejvíce dařilo zastoupením v Düsseldorfu, Petrohradě a Stockholmu. Zájem o služby zahraničních kanceláří se zvýšil o 3,4 procenta, množství úspěšných zakázek o necelou desetinu.  Přesto Czech Trade optimismus do dalších měsíců mírní.

Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade:

„Na rok 2015 se díváme s větším pesimismem hlavně kvůli rublové krizi, kdy silná devalvace měny výrazně zdražuje vývozy do Ruska.“


Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) rozhodl loni na jaře, že zahraniční zastoupení MPO se po dvouleté integraci do jednotné sítě vrátí pod CzechTrade. Ke konci loňského roku měla agentura v zahraničí celkem 47 kanceláří. České firmy mohly využít služeb agentury ve 41 zemích.

Postavením českých firem – především těch úspěšných či výjimečných - se zabývá také dlouhodobý projekt ČT, ČRo a Deníků Mapa úspěchu. Přináší profily prosperujících českých společností za posledních 25 let. Program ČT1 již odvysílal 20 dílů, v nejbližší době přinese dalších 50.


V letošním roce chce agentura více spolupracovat s Asociací malých a středních podniků a nově také s Hospodářskou komorou. Hodlá se více zaměřit na regiony a lokální firmy. I letos bude pokračovat v podpoře českých firem na zahraničních veletrzích. Připravuje také řadu konferencí a seminářů věnovaných jednotlivým teritoriím.

Video Jak se v Česku tvoří úspěch
video

Jak se v Česku tvoří úspěch