Stávka Germanwings zrušila třetinu letů. Do Česka se však létá

Berlín – Až třetina z 900 letů naplánovaných německými nízkonákladovými aerolinkami Germanwings na dnešek a zítřek neodletí z tamních letišť. Rušení letů se dotklo zejména vnitroněmeckých spojů, všechny lety do Česka by se měly uskutečnit podle pravidelného letového řádu. Odborový svaz pilotů Vereinigung Cockpit (VC) vyhlásil stávku kvůli sporu o důchodový program letecké společnosti Lufthansa, která je mateřskou firmou Germanwings.

Piloti začali stávkovat dnes v 00:00 a pokračovat by měli až do zítřejší půlnoci. Podle televize n-tv je situace na letištích zatím klidná, cestující jsou informováni o tom, zda se jejich let uskuteční, a nedochází ke konfliktům. Část pasažérů ale v anketě televize dala najevo rozhořčení z toho, že spor o důchodový program, kvůli němuž piloti stávkují, ovlivňuje cestování v Německu už rok.

„Do cíle dopravíme 80 procent z 70 000 cestujících, kteří měli letenky na dny stávky,“ řekl dnes mluvčí Germanwings. Podle něj bude společnost nabízet pasažérům místa ve spojích v jiný čas, případně v letadlech jiných aerolinek. Na vnitroněmeckých linkách také cestujícím doporučuje výměnu letenky za jízdenku na rychlovlak ICE. Železniční dopravce Deutsche Bahn kvůli stávce posílil spoje mezi hlavními německými letišti.

Do Londýna se nelétá, do Prahy ano

Přestože se většina zrušených letů týká vnitrostátních linek, bylo odvoláno i několik spojů do západní Evropy, například do Londýna nebo Paříže. Letů do Česka se podle náhradního letového řádu stávka nedotkne. Dnes se uskuteční všechny tři páry spojů mezi Düsseldorfem a Prahou, v pátek i lety z Hamburku a z Kolína nad Rýnem do Prahy a opačným směrem.

Nízkonákladová společnost Germanwings
Zdroj: Adam Berry/ISIFA/Getty Images

Spor mezi piloty a vedením Lufthansy o důchodový program trvá už rok. Loni kvůli němu svaz VC uspořádal deset stávek, které podle odhadů aerolinek snížily provozní zisk společnosti o 200 milionů eur (5,5 miliardy Kč).

Důchodový program funguje v Lufthanse desítky let a piloti podle něj mohou odejít do předčasného důchodu v 55 letech a firma jim do dovršení zákonného důchodového věku vyplácí část předchozí mzdy. Lufthansa chce nyní věkovou hranici posunout na 59 let. Zdůvodňuje to tím, že ve vysoce konkurenčním prostředí si nemůže dovolit program udržet v současné podobě. Zákonný důchodový věk v Německu je nyní 65 let, postupně by se měl zvýšit na 67 let.

Podle svazu VC Lufthansa není ochotná k dohodě o kompromisu ohledně důchodového programu. Vedení Lufthansy naopak obviňuje z neústupnosti piloty, kteří údajně odmítli několik nabídek na zahájení smírčího řízení, které by vedl nezávislý  zprostředkovatel.

Z německých letišť neodstartovalo 900 letadel (zdroj: ČT24)