„Šmejdi“ dostali loni pokuty za téměř třicet milionů

Praha - Česká obchodní inspekce dala loni pořadatelům předváděcích akcí 260 pokut v celkové výši 29 milionů korun. Chyby inspektoři zjistili ve dvou třetinách případů - většinou šlo o klamavé informace týkající se práva odstoupení od smlouvy nebo o nedostatečné informování o programu akce.

Ve 23 případech ČOI prokázala užití agresivních obchodních praktik, kdy prodávající svým jednáním převážně budil u spotřebitele dojem, že vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem. Jenže realita byla jiná, účastník musel pro získání výhry nebo výhody uzavřít kupní smlouvu.

Organizátoři navíc často nedodrželi povinnost o akci informovat. Loni inspekci oznámilo 66 pořadatelů konání více než 27 600 předváděcích prodejních akcí. „Na trhu však působí i firmy, které organizované akce nehlásily, po jejich skončení a uzavření smluv se spotřebiteli ani s kontrolními pracovníky nekomunikují, mění sídlo i název, takže jsou nedohledatelné a pohledávky vůči nim jsou v podstatě nevymahatelné,“ dodal mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Šmejdi
Zdroj: ČT24/Šmejdi

Podle inspekce se loni podařilo podstatným způsobem omezit používání těch nejagresivnějších forem nekalých obchodních praktik. Některé dlouhodobě problémové firmy prodávající výrobky a služby prostřednictvím předváděcích prodejních akcí český trh opustily. K zásadnímu zlepšení situace a zejména k omezení poškozování spotřebitelů ale povede dlouhá cesta.

ČOI bude moci nahrávat předváděčky i bez souhlasu pořadatelů

Česká obchodní inspekce bude moci během kontrol předváděcích akcí nahrávat jejich průběh i bez souhlasu pořadatelů akce. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou ve středu projedná vláda. Novela také zavádí systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Dosud inspekce mohla záznamy pořizovat, ale jen se souhlasem pořadatelů. Kontrolní řád sice nyní umožňuje inspektorovi průběh akce nahrávat, problémem ale stále zůstává oprávněnost pořizování skrytého nahrávání a jeho použití jako důkazu ve správním řízení.

Část „šmejdů“ se také loni pokusila zneužít výjimky z povinnosti oznamovat pořádání akcí a vydávala tyto aktivity za degustace, konzumace a prodej degustovaných výrobků. Účastníky tak lákala na různé hody, ochutnávky a podobně, přestože ve skutečnosti šlo o prodejní akce. „Odpovědnost vždy zůstává na tom spotřebiteli, který by měl vědět, na jaký typ akce jde,“ upozornil Jiří Fröhlich s tím, že pokud lidé zjistí, že jde o jiný typ akce, než bylo nahlášeno, měli by lidé z akce odejít.

"Šmejdi" dostali loni pokuty za téměř třicet milionů (zdroj: ČT24)

Inspekce také upozornila, že vysoký podíl kontrol není zcela objektivním měřítkem situace na trhu. „Je do jisté míry ovlivněn cíleným zaměřením kontrol na problémové firmy, které byly vytipovány jak na základě výsledků kontrolní činnosti inspektorů ČOI, tak i na základě spolupráce s jinými kontrolními orgány a spotřebiteli,“ uvedla inspekce. Spotřebitelé loni poslali inspekci 632 stížností souvisejících s předváděcími akcemi.