SPAR mizí po 20 letech: Nahrazuje ho Albert

Praha – Obchod SPAR odchází z českého trhu. V tuzemsku se tím uzavírá jeho téměř 20letá historie. Zařadil se tak mezi šest potravinářských řetězců, které v silné konkurenci českého trhu neobstály v posledním desetiletí. Prodejny Interspar nahradí Albert, který se stane nejsilnějším obchodem u nás. Jak se zdejším obchodním řetězcům povede v budoucnosti? To záleží i na novele, která jim chce omezit pracovní dobu o svátcích.
Video Odchod ztrátových řetězců v ČR
video

Odchod ztrátových řetězců v ČR

Logo Interspar už zmizelo i z nákupních vozíků. „Český trh byl nejvíce konkurenční, takže je pochopitelné, že kdo jen trochu zaváhal, musel odejít,“ vysvětluje analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma, proč je Interspar poslední ze šesti obchodních řetězců, které u nás v posledním desetiletí pohořely.

Jako první odešel v roce 2005 Julius Meinl. Jeho 70 prodejen převzal nadnárodní koncern Ahold. Meinl se ve čtvrté nejhustější síti v Evropě neprosadil ani po tom, co obrátil strategii. Původní slogan Levněji už to nejde předloni nahradily prodejny luxusního zboží. Vydržely rok.

Podle analytiků doplatil Meinl i Interspar na zdejší konkurenci, kde na milion obyvatel připadá 31 hypermarketů. Navíc ji ale zesilují stále četnější malé obchody. Důvodem k odchodu z tuzemského trhu je pak vždy velká finanční ztráta. Například francouzský řetězec Carrefour uvolnil místo síti Tesco poté, co prodělal 1,5 miliardy korun. Silný konkurenční tlak vyhnal i tradiční obchody Delvita, řetězce Plus či Edeku.

Albert navazuje na populární potraviny Intersparu

Intersparu odzvoní do konce března, kdy Albert přestaví jeho poslední pobočky. Až k tomu dojde, stane se s 330 supermarkety a hypermarkety nejsilnějším hráčem na českém obchodním trhu. „My jsme mezi zákazníky dělali průzkumy, a to zboží, které bylo mezi zákazníky oblíbené, samozřejmě najdou v našich prodejnách i nadále,“ uvedla pro ČT česká mluvčí nadnárodní společnosti Ahold, která obchody Albert provozuje.

Ani jejich budoucnost ale nemusí být jen růžová. Vládní koalice totiž rozhodla, že podpoří návrh novely, která chce omezit pracovní dobu velkých prodejen během vybraných svátků. V sedmi svátečních dnech by tak měly zůstat zavřené, čímž mohou přijít o podstatné tržby. Odborníci přitom varují: každý výpadek může znamenat problémy.

Vláda se rozhodla omezit otevírací dobu navzdory tomu, že ji za to dlouhodobě kritizuje  Svaz obchodu a cestovního ruchu i Hospodářská komora. Ta považuje návrh za diskriminační, pokud cílí jen na velké obchodní řetězce. „Chystaná úprava nechrání  podnikatele, zaměstnance ani spotřebitele,“ uvedla komora v dnešním prohlášení.

Nejbohatším hráčem v Česku zůstává skupina Schwarz, která provozuje Kaufland a Lidl.