Vláda odložila jednání o změně silniční daně na příští týden

Praha - Vláda odložila projednání novely zákona o silniční dani na příští týden. Důvod tohoto rozhodnutí zatím nesdělila. Novelou zákona chce ministerstvo financí (MF) motivovat podnikatele k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel.

 

Hlavní změna, která je v novele zakotvena spočívá v rozšíření daňové povinnosti: „Museli jsme zapracovat směrnici Evropské unie z roku 2006. která má číslo 38, která zavádí nově zdanění podnikatelských vozů nad 3,5 tuny. Do této chvíle byly zdaněny vlastně jenom vozy nad 12 tun,“ zdůraznil v rozhovoru pro Českou televizi náměstek ministra financí Tomáš Zídek (SZ).

Další novinky čekají na podnikatele v oblasti daňových slev, které by se měly podle návrhu od příštího roku přímo vázat na stáří vozidla a nikoliv na emisní normy Euro. Firmy, které užívají ke svému podnikání vůz, starých tři roky a méně by podle návrhu MF zaplatili příští rok o 48 procent nižší daň než je základní sazba, o 40 procent méně by platili za vozy mladší šesti let a starší než tři roky. U nejstarších aut by se daň měla naopak zvýšit. Od poplatků chce ministerstvo zcela osvobodit auta s hybridními motory a elektromobily.

Dosud je každá sleva ze silniční daně spojena pouze s emisní normou Euro bez ohledu na stáří vozu. Téměř poloviční slevu na dani tak měli majitelé vozů plnících Euro 3; 40procentní slevě se těšily vozy s normou Euro 2. Obě výhody zřejmě koncem roku skončí.

Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.

Průměrný věk českého vozového parku byl k 30. červnu 17,15 roku. U jednotlivých kategorií vozidel se však průměr značně liší. Nejmladší jsou dodávky a malá užitková vozidla, která mají v průměru 7,5 roku. Naopak velké nákladní vozy nad 12 tun patří s průměrným věkem 16 let k nejstarším strojům na českých silnicích.