Pražské letiště loni odbavilo rekordních 12,44 milionu pasažérů

Praha - Ruzyňské letiště loni odbavilo rekordních 12,44 milionu cestujících; ve srovnání s rokem 2006 je to o 7,5 procenta více. Na dotaz ČTK to řekla zástupkyně společnosti Olga Jurková s tím, že jde o předběžná čísla. Podrobnosti firma zveřejní 15. ledna. Podle odhadů vedení letiště by podobný růst měl pokračovat i letos, koncem roku zřejmě projde terminálem třináctimiliontý cestující.

Výrazně se na růstu podílejí nízkonákladové aerolinie, které každým rokem získávají větší díl tržního koláče. Aktuální celoroční data sice ještě nejsou k dispozici, v prvním pololetí však s tzv. low cost dopravci letěla téměř čtvrtina všech cestujících. Největším dopravcem zůstávají České
aerolinie, které si drží necelou polovinu pražského trhu.

Ruzyně nabývá na významu také jako přestupní uzel. V letní letové sezoně podíl přestupujících cestujících narostl na 22 procent. Lukrativní dálkové linky mířily loni z Prahy do Atlanty, New Yorku, Toronta a Montrealu v Severní Americe a Soulu v Jižní Koreji. O dalších dálkových letech se jedná. V létě se zřejmě otevře nová linka Praha - Tchaj-pej; hovoří se i o přímém spojení do Dubaje.

Letišti Praha se daří lákat více cestujících dlouhodobě. Výrazně tomu
pomohl vstup do Evropské unie v roce 2004, kdy se skokově zvýšil počet pasažérů o více než dva miliony na 9,7 milionu lidí. Následujícího roku
letiště překročilo desetimilionovou hranici, dlouhodobým cílem je dosažení
20 milionů cestujících v roce 2020.

Podle velikosti se Praha řadí mezi středně velká evropská letiště, v
žebříčku asociace evropských letišť ACI Europe se pohybuje na přelomu třetí a čtvrté desítky v sousedství Hamburku, Helsinek nebo Lisabonu. V zemích, které vstoupily do EU v roce 2004, je však největší, a v regionu střední Evropy patří k nejrychleji rostoucím. Nyní z Ruzyně létá 48 aerolinií na 105 letišť, především v evropských městech.

Kromě lákání dalších pasažérů čeká letos letiště výrazná změna v majetkové struktuře. Dosavadní státní podnik se promění na akciovou společnost, které se chce stát do konce roku zbavit. Jakým způsobem se tak stane, bude jasné koncem března. Podle ekonomických analytiků je privatizace Letiště Praha jednou z největších investičních příležitostí v oboru; státu by mohla transakce vynést kolem 80 miliard korun.

Velký zájem investorů o letiště je dán i jeho hospodářskými výsledky. Za
rok 2006 činil zisk miliardu korun, v loňském prvním pololetí firma
hospodařila se ziskem 654 milionů.