Češi vypijí méně čaje než Britové

Praha - Češi patří v Evropě mezi průměrné pijáky čaje, vypijí řádově méně než vedoucí Britové a Irové, ale více než Francouzi, Dánové či Italové. Výrazně oblíbenější je v tuzemských domácnostech káva, které se v Česku spotřebuje osmkrát více než čaje, jehož průměrná roční spotřeba je přibližně 0,25 kg na osobu. Češi dají za čaje ročně přibližně 1,7 miliardy korun a toto číslo v současnosti mírně roste. Vyplývá to z výzkumu, který ČTK poskytla společnost Unilever.

Se spotřebou zaostávají Češi výrazně za vedoucími obyvateli Britských ostrovů. Ve Spojeném království vypijí ročně desetinásobek (2,2 kg) a v Irsku šestinásobek (1,5 kg na osobu) tuzemské spotřeby čaje. Němci vypijí ročně necelý trojnásobek české spotřeby (0,7 kg). Mírně naopak porážíme Francouze, Dány a Američany (po 0,2 kg/osobu) i poslední Belgičany a Italy (po 0,1 kg).

Nejčastěji Češi přelívají vroucí vodou sáček ovocného čaje, který zvolí ve více než 40 procentech případů. Následují jej čaje černé (26 procent), bylinné (13 procent) a zelené (deset procent). Podobnou skladbu má konzumace čaje na Slovensku a v Maďarsku, v Polsku naopak převažují černé čaje. Mezi ovocnými čaji jsou nejoblíbenější příchutě citrusů, lesní směs a malina.

Obrat trhu s čajem se pohybuje kolem 1,7 miliardy korun již od roku 2003, kdy se zastavil vzestup trhu. „V loňském roce došlo opět k mírnému nárůstu,“ řekla Barbora Šmídová, která má ve firmě Unilever na starost značku čajů Lipton. Nejvíce horkého nápoje vypijí Češi ve studených zimních měsících, v létě naopak prodeje stagnují.

V západní Evropě se stále větší oblibě těší takzvané pyramidové sáčky. Obsahují větší čajové lístky a kusy ovoce a umožňují lepší vyluhování a vyniknutí chuti. Podle některých prodejců lze očekávat, že se postupně začnou více prosazovat i na českém trhu.

Unilever je jedním z největších výrobců spotřebního zboží na světě s obratem kolem 42 miliard eur. Na českém trhu působí od roku 1992. V závodě v povltavské Nelahozevsi vyrábí například rostlinné tuky Rama, Flora, Perla a majonézy Hellmann's. Mezi jeho značky patří také tuky Hera, zmrzliny Algida nebo čaje Lipton.