Plzeňská Škoda navázala spolupráci s ČVUT

Praha – Škoda Plzeň a nadace ČVUT Media Lab dnes oznámily spolupráci na poli vývoje a výzkumu. Plzeňský podnik tak pokračuje v trendu kooperace firem s vysokými školami. Ta je výhodná pro obě strany – podniky si můžou vychovávat budoucí odborníky už při jejich studiu, školy zase dostanou peníze, které jim chybí. České firmy loni zaplatily už polovinu výzkumu a vývoje v ČR.

Podle generálního ředitele Škoda Holding Josefa Bernarda firma počítá s tím, že řada studentů se díky této spolupráci rozhodne ve škodovce pracovat. Člen správní rady nadace ČVUT Media Lab Vladimír Mařík zase chválí fakt, že firma může studentům ukázat, o čem automobilový průmysl opravdu je. „Chceme vytvořit atmosféru, ve které budeme moci vychovávat špičkové odborníky. Rádi bychom jim umožnili stáže u velkých firem. Studenti jim na oplátku přinášejí nové nápady,“ říká Mařík.

Podpora školství má pro firmy klíčový význam – bojují s nedostatkem kvalifikovaných lidí. V příštích patnácti letech má podíl mladých lidí ve společnosti klesnout o polovinu, zároveň ale po nich vzroste poptávka.

„Pokud něco nebudeme dělat, všechny dotčené instituce a osoby, kterých se to týká, tak ten problém může zcela ochromit náš průmysl,“ míní Josef Bernard.

Česko se díky tomu, že polovinu výzkumu platí soukromé firmy, dostalo na průměr bývalé evropské patnáctky a v porovnání s novými členy unie je na tom výrazně lépe. „V posledních dvou letech rostou výdaje firem do výzkumu o zhruba 25 procent ročně, což je zhruba dvakrát víc než v Evropské unii,“ dodává analytik Jan Procházka.

Hlavně díky firmám tak roste i podíl investic do vědy a vzdělání na HDP. Za Západem ale Česko stále zaostává. Podle vlády by podíl investic do vědy a výzkumu měl do roku 2010 dosáhnout dvou procent hrubého domácího produktu.

Ivana Svobodová, Jan Hreňo