Mediální trh v letošním roce rostl

Praha - Mediální trh v roce 2007 překonal očekávání. Celkové investice do reklamy v médiích by podle mediální agentury ARBOmedia v tomto roce mohly dosáhnout více než osmnácti a půl miliardy korun. Mírný nárůst letos zaznamenal televizní trh. Předpokládaný pokles sledovanosti se na podzim zastavil. Televize tak na českém trhu zůstává nejsilnějším médiem. Denně osloví 76 procent lidí starších patnácti let. V průměru Češi tráví u obrazovek tři hodiny a jedenáct minut.

Inzerenti přesto přicházejí o zisky. Na vině jsou televize, které koncem října ohlásily zdražení reklamy na příští rok. Nova a Prima ceny zvýší o pětinu, Česká televize o 15 procent. „Televizím v České republice se podařilo plně využít nekonkurenční situaci, která v dané chvíli funguje, a dokázaly zvýšit cenovou hladinu a přimět inzerenty, aby k nim směřovalo více peněz,“ dodává Štěpán Wolde z ARBOmedia.

Pokud prezident republiky podepíše novelu mediálních zákonů souvisejících s digitalizací, vstoupí v příštím roce na český trh nové stanice. Podle Woldeho však digitalizace reálný vliv na množství peněz směřovaných inzerenty do médií v příštím roce mít nebude. Inzerenti totiž rozdělují peníze na konci a na přelomu roku a ty televize, které přijdou, začnou vysílat až během roku, vysvětlil.

Druhým nejsilnějším sektorem mediálního trhu je tisk, který se dostal pod tlak televizí. V objemu reklamních investic překvapivě ztratila silná média jako Mladá fronta Dnes nebo Blesk. „My čekáme, že v příštím roce si ten letošní pokles vynahradí a dostanou se bezpečně na úroveň roku 2006,“ dodává Wolde. Očekávat se dá také pokles reklamy v rádiích. Naopak investice do reklamy na internetu se meziročně podle předpokladů zvýší o 26,9 procenta, což je ze všech typů médií nejstrmější nárůst. Odhaduje se, že zadavatelé reklamy na web letos vloží 1,02 miliardy korun.

Na vývoji mediálního trhu se v příštím roce projeví i pravděpodobné zhoršení ekonomického růstu zapříčiněné daňovou reformou a zvýšením cen potravin. Naopak se chystají mediálně zajímavé události, jako fotbalové Euro nebo olympiáda.

Jakub Musil

Vydáno pod