Čeští kandidáti na prezidenta v porovnání se zahraničím na kampani ušetřili

Praha - Necelý milion korun zaplatili prezidentští kandidáti za předvolební kampaň sami. V zahraničí přitom kampaně stojí miliony. Jenže u nás prezidenta nevolí lidé, a tak není potřeba tolik utrácet za reklamu. Jana Švejnara nejvíc stál pronájem kanceláře, dal za něj 150 tisíc. Protelefonoval 140 tisíc. 

Ještě v listopadu ho v Česku znalo málo lidí. V průzkumech o pár týdnů později už mu fandila skoro polovina lidí. Vlastní reklama ho vyšla na 750 tisíc, a to nemusel platit vysoké mzdy svému týmu. „Velká část týmu pana Švejnara jsou dobrovolníci. Tím se značně ušetřilo na mzdových nákladech,“ říká Švejnarova mluvčí Klára Jírovcová-Pospíšilová.
 
Druhý kandidát Václav Klaus ani žádný zvláštní tým nepotřeboval. „Pan prezident speciální kampaň nepořádal. On dělal jen to, co dělá celých pět let v úřadu, prostě byl v kontaktu s lidmi,“ vysvětloval poslanec ODS Jan Vidím. Veškeré zázemí, které je prezidentovi poskytováno, je navíc poskytováno kanceláří prezidenta republiky, která je financována ze státního rozpočtu.
 
Kampaň byla levná, protože kandidáti nepotřebovali žádné billboardy, televizní spoty nebo meetingy. Volí je totiž zákonodárci. Kdyby prezidenta volili přímo lidé, byly by výdaje na kampaně mnohem vyšší. Při parlamentních volbách utratí každá strana desítky milionů korun. Na Slovensku kandidáti na prezidenta potřebují několik milionů.
 
Kampaň v Americe vyjde na stamiliony dolarů, politiky navíc podporují různá sdružení, každý týden kandidáti oznamují milionové dary od sponzorů.
 
V Česku je běžné, že kandidátům s penězi pomáhají firmy. Jan Švejnar ale zaplatil vše z rodinných úspor a Václav Klaus neměl co platit.