Češi nakupují stále více DVD

Praha - V České republice se loni prodalo 2,5 milionu DVD. Oproti roku 2006 to představuje nárůst o 13 procent. Digitální nosiče tak stále více vytlačují z trhu video kazety, jejichž prodej rok od roku klesá. 
 

„Loňský rok byl v prodeji DVD druhý nejúspěšnější vůbec od uvedení formátu na trh v roce 1997 a svými výsledky se přiblížil roku 2004, který byl vůbec nejúspěšnější,“ komentoval vývoj obliby digitálních nosičů v rozhovoru pro ČT24 Pavel Borowiec ze sdružení DVD Group.cz.
 
Český trh zaplavují především levná filmová DVD, která se prodávají jako přílohy novin a časopisů. Loni se jich prodalo téměř 60 milionů a podle odhadů za ně distributoři utržili asi 873 milionů korun. Daleko menší výše dosáhly tržby z prodeje prémiových filmových titulů, které zaostávaly o 200 milionů Kč.
 
Odborníci tvrdí, že levná DVD neohrožují prodej dražších. Každá skupina totiž plní jiná očekávání. Zatímco levné nosiče si lidé kupují většinou pro vlastní potřebu, prémiové tituly obvykle darují svým blízkým. Destruktivní vliv by ale mohly přílohová DVD mít na budoucnost video půjčoven.
 
I když v Česku nyní převládá zájem o DVD, ve světě se začínají prosazovat další formáty. „V Evropě svoji vítěznou cestu razí Blu-ray. V zámoří to ještě tak rozhodnuto není. Situace je tam dána tím, že zde má daleko větší tlak Microsoft, který stojí za HD-DVD,“ nastínil Miroslav Werner ze společnosti Stereo & Video.
 
Ani jeden z těch formátů by ale podle něj budoucnost DVD ohrozit neměl. Klasické digitální nosiče si obhájí svou pozici zejména v oblasti záznamu materiálů ve standardním rozlišení.