Současná hranice biosložek v naftě by motory neměla poškodit

Praha - Současná hranice biologických složek v naftě nepředstavuje nebezpečí pro dieselové motory. Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman ve studiu Dobrého rána tak reagoval na dnešní článek Lidových novin, který upozorňuje, že automobilová nafta s příměsí bioložky není stabilní, a tudíž by mohla mít nežádoucí vliv na některé části motoru. Zejména v případech, kdy by podíl bioložky v palivu přesáhl pět procent, mohlo by používání takových pohonných hmot poškodit motor.

Výrobci musejí od 1. září do nafty přidávat metylester řepkového oleje tak, aby měl v celkovém objemu nafty dodávaném na trh podíl dvě procenta. Podíl biosložky se bude dále zvyšovat. V roce 2009 má činit čtyři a půl procenta. Odborníci tvrdí, že i tato hodnota může mít negativní vliv na životnost celého motoru. Jaký je podíl biosložky v naftě, kterou právě tankuje, nemá řidič šanci zjistit. Provozovatelé čerpacích stanic nemají povinnost podíl příměsi zveřejňovat.

Evropská unie podle svého rozhodnutí z jara letošního roku chce do roku 2020 zvyšovat podíl bioložek v pohonných hmotách až na 10 procent. Takové palivo by dnešní motory vůbec nemohly přijmout. Z tohoto důvodu se zástupci automobilového průmyslu nyní snaží motory zdokonalit. V takovém případě by se musel podle ministra Římana změnit režim na českých čerpacích stanicích: „Vysokoprocentní biopaliva by musela být na pumpách jasně označena a mohli by je čerpat pouze lidé, kteří mají motory, které toto umožňují.” Podle Římana se již dnes na našem trhu prodávají automobily, které umožňují používat vysokoprocentní biopaliva.

Zavedení biopaliv předpokládá evropská směrnice 30/2003 EU. Česká republika na základě toho v roce 2004 přijala normu, která umožňuje do motorového paliva přimíchávat bioložky do hranice pěti procent. V tuto chvíli platný plán EU počítá s horní hranicí pro bioložky v palivech 5,75 procent. ČR bude podle Římana do roku 2009 zvyšovat podíl bioložek na 4,5 procenta. Nicméně pokud EU nepřehodnotí své rozhodnutí o zvýšení hranice až na deset procent, tak bude ČR muset připravit plán na zavádění vysokoprocentních biopaliv

Od příštího roku se budou bioložky přidávat i do benzinu, a to bioetanol neboli biolíh. Důvodem odložení toho kroku až na příští rok je zejména nutnost důslednější kontroly hospodaření s biolíhem: „S metylesterem, který se přimíchává do nafty nelze nic jiného dělat, než jej přimíchávat do nafty, ale biolíh, který se bude přimíchávat do benzinu je v podstatě kvalitní líh, který se dá používat i k potravinářským účelům a tam rozdíl v ceně na litr je zhruba 250 korun díky spotřební dani,” vysvětlil Říman posun termínu v případě benzinu.