Za oblečení utratili loni Češi 24 miliard

Praha - Obchodníkům s textilem se loni díky rostoucím útratám Čechů dařilo. Tržby 35 největších prodejců vzrostly o miliardu na 24 miliard korun. Nejvíce oblečení si přitom lidé tradičně koupili v hypermarketech. O něco výš se však v žebříčku sestaveným časopisem TextilŽurnál opět umístily specializované prodejny.

První místo i loni patřilo s odhadovanými tržbami 4,7 miliardy korun obchodnímu řetězci Tesco. Tržby 58 hypermarketů a obchodních domů Tesco za textil ale meziročně klesly o 9,6 procenta. Nedařilo se ani dalším hypermarketům. O 9,5 procenta méně, celkem 995 milionů korun, utržil za textil Ahold, který se tak propadl o dvě příčky, na sedmé místo před Kaufland. Z hypermarketů si loni v prodeji textilu nejlépe vedl Globus, jehož tržby z prodeje textilu překročily miliardu korun. Globus tak obsadil šesté místo, předloni byla společnost devátá.

Zákazníky z hypermarketů loni přilákaly specializované prodejny. Druhé místo v žebříčku obsadila síť obchodů New Yorker, v jejíchž pokladnách lidé nechali bezmála 1,7 miliardy. Třetí byly s tržbami 1,6 miliardy korun textilní obchody Hennes&Mauritz. Výrazně vzrostly tržby i zásilkovému obchodu Quelle, a to o 12,1 procenta na 1,3 miliardy korun, což společnosti Quelle vyneslo čtvrtou příčku.

Do Česka letos míří další noví obchodníci s textilem. Například indická skupina Alok, která je většinovým vlastníkem textilní továrny Mileta, koncem letošního roku podle serveru časopisu Týden otevře v Česku prvních šest až osm obchodů s levným oblečením pod značkou Store 21. V následujících letech by na tuzemském trhu mělo fungovat dohromady 30 těchto prodejen. Zboží má pocházet z Indie a ostatních asijských zemí.

Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research stále více Čechů chodí nakupovat textil právě do specializovaných prodejen. „Jejich pozice sílí zejména ve vybraných kategoriích charakteristických vyšší cenou a vyššími nároky zákazníků na kvalitu, módní trendy a výběr zboží,“ uvedl.