„Máme pochybnosti o podstatě tohoto opatření a chceme zjistit, zda jde skutečně o komerční operaci, jak proklamují italské úřady,“ řekl dnes novinářům mluvčí EK Johannes Laitenberger. „Státní pomoc, či nestátní pomoc - toť otázka,“ dodal.
Detaily půjčky Brusel prozatím nezná. Pokud však transakci vyhodnotí jako státní pomoc, nebude italská vláda moci peníze vyplatit bez oficiálního souhlasu Evropské komise.
Alitalia se v těsné blízkosti bankrotu ocitla poté, co zkrachovala jednání o jejím převzetí francouzsko-nizozemským dopravcem Air France-KLM. Podle vítěze nedávných parlamentních voleb a nastupujícího italského premiéra Silvia Berlusconiho projevila o společnost zájem skupina italských investorů, jejich jména však nesdělil. Berlusconi rovněž uvedl, že pro záchranu společnosti vyjednával podporu také u ruského Aeroflotu.
Alitalia v současnosti ztrácí každý den zhruba milion eur. Provozní zisk nevykázala od roku 1998 a její čistý dluh dosahuje až 1,2 miliardy eur. Bez státní podpory dojdou společnosti prostředky na provoz nejpozději v červnu.