Zlatá éra second handů skončila, daří se obchodům s levnou módou

Praha - Zlatá éra obchodů s levným obnošenými oděvy v Česku skončila a jejich tržby již několik let nedosahují takových výšek jako v 90. letech. Provozovatelé second handů svádí boj o zákazníky se sítěmi specializovaných textilních obchodů, jejichž počet prudce roste.

Levnou módu vyrobenou v Asii začaly v Česku nabízet i diskonty s oděvy a v řadě měst vznikají také první outletové prodejny se zlevněnými značkovými oděvy. Majitelé second handů stále tvrdší konkurenci čelí nabídkou obnošených značkových oděvů, jejichž visačky často zdobí prestižní loga Calvin Klein, Versace, Lacoste či Louis Vuitton.

„Náš obor zažil obrovský rozmach po roce 1989 a na vrcholu byl v letech 1996 a 1997. Od té doby je v útlumu, který byl největší v letech 2005 a 2006, kdy jsme prakticky ze dne na den přišli o třetinu zákazníků,“ řekl Vladimír Halama ze společnosti Intertex CZ, která do Česka od roku 1991 dováží anglický, skotský a holandský obnošený textil a nové outletové oděvy.

Hmotnost dovezených obnošených oděvů a textilu do ČR se loni snížil meziročně o 157 tun na 31.864 tun. Jejich hodnota ale vzrostla o 8,9 procenta na 354,7 milionu korun. Za první dva měsíce letošního roku pak vzrostla hodnota importovaných obnošených oděvů o 24,2 procenta na 62 miliony korun a hmotnost klesla o zhruba deset procent na 5264 tun.

Útlum oboru majitelé second handů přisuzují hlavně prudkému rozvoji sítě obchodů s oděvy. Prodejny s oděvy a módou dominují tuzemským nákupním centrům, v nichž na začátku loňského roku fungovalo již 1316 obchodů s tímto sortimentem. Do Česka navíc loni zamířil německý diskont s oděvy Kik, který ve své strategii sází na nízké ceny. Indická skupina Alok pak koncem letošního roku otevře v Česku prvních šest až osm obchodů s levným oblečením pod značkou Store 21. „Bojujeme všichni, protože česká klientela je velmi citlivá na cenu. A ceny oděvů například v obchodech Kik či Takko jsou hodně podobné těm v prodejnách second hand. Kvalita je ovšem nesrovnatelná,“ podotkla Jachninová.

Podle analytika Zdeňka Skály ze společnosti Incoma Research stále více Čechů chodí nakupovat textil právě do specializovaných prodejen. „Jejich pozice sílí zejména ve vybraných kategoriích charakteristických vyšší cenou a vyššími nároky zákazníků na kvalitu, módní trendy a výběr zboží,“ uvedl. Specializovaným textilním obchodům se loni dařilo. Tržby 35 největších obchodů s textilem v roce 2007 podle údajů časopisu TextilŽurnál meziročně vzrostly o miliardu korun na rekordních 24 miliard korun.

Oproti 90. letům minulého století se podle obchodníků výrazně změnila struktura zákazníků tuzemských second handů. Lidé s vyššími příjmy mnohem častěji nakupují v second handech dražší značkový textil a lidé s nižšími výdělky zase dávají přednost levnějším tržnicím či hypermarketům. Zatímco nové riflové kalhoty Calvin Klein stojí šest tisíc korun, v tuzemských second handech je lze podle Halamy sehnat za několik stovek korun. „Obecně lze říci, že v second handech lidé nakoupí značkové zboží za deset až dvacet procent jejich původní ceny,“ upozornil Halama.

Majitelé second handů si hodně slibují od internetového prodeje, který jim pomáhá oživit tržby. I když second handy mají v Česku svůj zenit již za sebou, rozhodně jim podle obchodníků zánik nehrozí. „Přežije ale pouze ten, kdo zákazníkům nabídne kvalitní zboží,“ tvrdí Jachninová. Podle Halamy second handy fungují v celé západní Evropě, kde mají lidé ve srovnání s Čechy vyšší výdělky. „Second handy se určitě udrží i u nás. Už jich ovšem nebude v každém větším městě deset, jako tomu bylo v 90. letech. Obor se i u nás postupně ustálí na odpovídajícím tržním podílu,“ podotkl Halama.