Sarin končí jako první muž Vodafonu

Londýn - Úspěšné evropské akvizice ani vysoký zisk akcionářům Vodafonu nestačí. Dle tržeb největší mobilní operátor světa se po pěti letech loučí se svým mužem číslo jedna, Arunem Sarinem. Na pozici CEO ho nahradí Vittorio Coalo.

Britský mobilní operátor Vodafone Group hospodařil ve finančním roce 2008 se ziskem před úroky, daní a odpisy (EBITDA) 13,2 miliardy liber (téměř 416 miliard Kč). Proti předchozímu fiskálnímu roku je to nárůst o více než deset procent.

Výsledek překonal odhady analytiků, kteří v anketě agentury Reuters v průměru počítali se ziskem 13,1 miliardy liber. Tržby vzrostly o 14,1 procenta na 35,5 miliardy liber, pokud by se bral v úvahu jen vnitřní růst, tedy bez akvizic, pak se tržby zvýšily o 4,2 procenta. Odhady počítaly s tržbami 35,3 miliardy liber.

O růst se výrazně zasloužila součást EMAPA, která soustřeďuje aktivity firmy ve východní Evropě, na Blízkém východě, v Africe, Asii a Tichomoří a která přihlíží i k výkonnosti přidružených firem. Celá tato součást zvýšila tržby bez akvizic o 14,5 procenta. Evropská součást tržby zvýšila jen o dvě procenta.

Byť se šéfovi „červené uvozovky“ dařili akvizice na východ od sídla firmy, akcionáři nebyli spokojeni s výnosy svých investic a po pěti letech poslali Sarina do penze. Ve vrcholové funkci ho nahradí jeho náměstek Vittorio Colao, který má nyní na starosti činnost firmy v Evropě.

Sarin se doposud těšil velmi dobré reputaci, odborníci oceňovali, že ve vedení firmy zvládl krizi mobilního trhu v roce 2006 a svými akvizicemi na východních trzích získával nové zákazníky, na úkor Evropy a na úkor příjmů pro akcionáře ovšem. A to ho zřejmě stálo místo. V prohlášení zaslaném tisku Sarin uvádí, že dosáhl vytýčených cílů a úspěšně implementoval nové strategie.

Největší na světě, nejmenší v Česku

Tuzemská pobočka společnosti zvýšila v prvním čtvrtletí počet zákazníků meziročně o devět procent na 2,7 milionu lidí. Celkově tak za poslední rok firma zvýšila počet aktivních SIM karet o 223 tisíc. Od ledna do března získala firma 40 tisíc zákazníků. „Náš růst v posledním čtvrtletí dokazuje, že inovativní řešení, jakými jsou mobilní reklama nebo konvergovaná nabídka pro firmy Vodafone OneNet, mohou přilákat nové zákazníky i na vysoce nasyceném trhu,“ uvedla generální ředitelka Muriel Antonová.