Sarkozy navrhuje snížit daň u paliv v celé EU

Paříž/Praha - Francouzský prezident Nicolas Sarkozy reaguje na protesty proti rostoucím cenám paliv nestandardním návrhem. Vyzývá ke snížení daně z přidané hodnoty u paliv uvnitř celé Evropské unie. U českého ministra financí se však s pochopením nesetkal.

Snížení daní prosazovali například britští řidiči kamionů či francouzští rybáři. Ti stávkují již druhý týden a zatarasili přístavy a příjezdové cesty k největší rafinérii na francouzském pobřeží. Společná politika rybolovu jim dovoluje lovit jen omezené množství ryb, proto má rostoucí cena nafty vážné dopady na jejich ekonomickou situaci.

Francie, která od července předsedá Evropské unii, proto přišla s progresivním návrhem. „Pokud ceny ropy dál porostou, neměli bychom u benzínu dočasně zrušit DPH?“ zeptal se francouzský prezident svých partnerů. Z české strany se dočkal odmítavé odpovědi. Ministr financí Miroslav Kalousek (KDU-ČSL) francouzský návrh označil za plácnutí do vody, které vůbec nic neřeší. „Zrovna tak by se populisticky mohlo navrhnout, aby se dotovala spotřeba pohonných hmot, takže určitě nejsem z těch, kteří by něco takového podporovali,“ prohlásil.

Pro český státní rozpočet by snížení daně nejspíše znamenalo výpadek desítek miliard korun na příjmové straně. Stát předpokládá, že na DPH letos vybere přes 190 miliard.

Podle některých analytiků návrh zas tak špatný být nemusí. S rostoucí cenou paliv totiž narůstají i příjmy z DPH. „Ani stát, ani Evropská unie s těmito penězi nepočítá, takže toto daňové zatížení by se dalo snížit,“ tvrdí analytik Jan Procházka. Daně tvoří polovinu ceny pohonných hmot, proto by daňová regulace mohla na výslednou cenu mít významný vliv.

Podle Marka Loužka z Centra pro ekonomiku a politiku se Sarkozy svým návrhem snaží vlámat do otevřených dveří. „Ve Francii je sazba DPH z pohonných hmot 20 procent a minimální sazba v EU je 15 procent. Sarkozy si proto může ve vlastní zemi navrhnout vlastní zákon snižující daně,“ podotkl. Vůči regulaci DPH na úrovni EU se Loužek staví skepticky, jelikož větší vliv na cenu má spotřební daň. „Navíc zde existují politická zpoždění. Než by takové opatření vešlo v platnost, situace na trzích s palivy by mohla být už úplně jiná,“ upozorňuje.