Produkty pro seniory získávají na popularitě

Praha - Senioři se i v Česku začínají stávat byznysem. Speciální produkty jim nabízejí mobilní operátoři, automobilky i realitní kanceláře. Stojí za tím demografický vývoj, díky kterému lidí nad šedesát let výrazně přibývá. Za dva roky jich bude v ČR žít 2,3 milionu, což bude téměř čtvrtina české populace.

Toyota chce vyvíjet speciální auta, která budou sledovat mozkovou aktivitu řidičů. T-Mobile nabízí svým klientům v důchodovém věku možnost využít na svém mobilním telefonu speciální tlačítko, kterým si přivolají zdravotnickou pomoc. Společnost MobilKom poskytuje lidem nad 60 let slevy na volání z pevné linky. 

„Tato cílová skupina je zajímavá tím, že dlouhodobě roste,“ vysvětlil šéf marketingu a obchodu MobilKomu Marek Spáčil. Čeští důchodci ale stále za těmi zahraničními výrazně zaostávají ve výši příjmů. Zatímco penze průměrného rakouského seniora činila v roce 2005 1 260 eur, tedy více než 30 tisíc korun, český penzista od státu dostal v průměru pouze 8 772 korun. Od té doby se situace příliš nezměnila. 

Nižší penze dělá důchodce méně atraktivní například pro reklamu. Se spoty zaměřenými na seniory se proto v Česku ještě příliš často nesetkáme. „Tady chybí celá jedna generace, na Západě je to generace poválečných babyboomers, to jsou dnes senioři, kteří mají hodně peněz, cestují po světě, mají akcie,“ popisuje zásadní rozdíl mezi českými a zahraničními důchodci Jakub Horák z reklamní agentury TBWA. Dodává, že čeští penzisté si svůj čas krátí spíše demonstrováním za zvýšení státem vyplácených důchodů.