Česká republika je pro investory devátým nejlákavějším státem

Frankfurt - Nepřitažlivější zemí pro přímé zahraniční investice se letos poprvé stala Čína, za kterou s odstupem následují Indie a Rusko. Vyplývá ze studie společnosti Ernst & Young. Česká republika se ve světovém žebříčku investiční atraktivity udržela na deváté příčce, zaostává však za sousedním Polskem, které skončilo páté.

Čína v průzkumu, kterého se zúčastnilo 834 mezinárodních společností, získala téměř polovinu hlasů, následovaly Indie se třiceti a Rusko s jedenadvaceti procenty. „Tyto země nabízejí velké nerozvinuté trhy, a tím i značný růstový potenciál,“ řekl o státech na prvních třech příčkách vedoucí studie Peter Englisch. Do vítězné Číny přitom zatím podle údajů Konference OSN o obchodu a rozvoji (UNCTAD) proudí pouze necelých osm procent z celosvětových přímých zahraničních investic.

Česko se s pěti procenty objevuje na devátém místě, v závěsu za Japonskem. Vládní agentura CzechInvest v loňském roce zprostředkovala v Česku rekordních 182 investičních projektů v hodnotě bezmála 71 miliard Kč. Nejaktivnějšími investory byly loni poprvé domácí podniky, které v 55 projektech přislíbily investice za 15 miliard Kč.

Celkový objem loňských investic byl ale nižší než v roce 2006, kdy CzechInvest zprostředkoval 176 projektů v hodnotě 114,6 miliardy Kč. Byl mezi nimi totiž i nový závod jihokorejské automobilky Hyundai v Nošovicích, jehož stavba si vyžádá zhruba 30 miliard Kč.

Vláda letos v dubnu schválila další změny v investičních pobídkách, které spočívají v utlumení pobídek do zpracovatelského průmyslu a naopak posílením podpory investičních projektů zaměřených na strategické služby a technologická centra. Podmínky pro udělování investičních podmínek již v loňském roce upravila novela zákona, podle které mají nyní podporu dostávat především technologicky náročné provozy.

To, že se v žebříčku vyskytují s výjimkou Brazílie pouze evropské a asijské ekonomiky, není náhodou. „Podniky se při pohledu do budoucnosti zaměřují na růst s využitím kupní síly asijských spotřebitelů. Evropa a Spojené státy však zůstávají velmi diverzifikovanými a silnými trhy,“ uvedla firma Ernst & Young.