Rozšíření mýtného vydělá státu ročně 200 milionů korun

Praha - Rozšíření povinnosti platit mýtné na všechny automobily nad 3,5 tuny, ke kterému má dojít od ledna, přinese státu podle studie expertní komise navýšení příjmů o 200 milionů korun ročně. Ve srovnání s vozidly nad 12 tun, budou ale zisky výrazně nižší.

K 5,5 miliardám korun, které loni zaplatili provozovatelé aut nad 12 tun, se lehčí vozy zdaleka nepřiblíží. Za prvních sedm let fungování, do roku 2017, by z poplatků za ně mělo plynout pouze 1,36 miliard korun.

„Sazba bude odvozena od počtu náprav a tato vozidla jsou z 90 procent dvounápravová. To znamená, že cena za ujetý kilometr se bude pohybovat mezi 1,80 až 2,10 Kč,“ míní František Lehovec z Dopravní fakulty ČVUT. Za auta, jejichž hmotnost přesahuje 12 tun, se v současnosti platí mnohem více. Sazba pro dálnice a rychlostní komunikace se pohybuje v rozmezí od 1,70 Kč až 5,40 Kč.

Výnosy z mýta by měly vzrůst po zpuštění další etapy jeho výběru. Pro tu ministerstvo dopravy počítá s rozšířením zpoplatněných úseků na všechny hlavní komunikace a vybrané silnice druhé a třetí třídy. Projíždějící auta by tam ale nesledovaly mýtné brány, nýbrž satelity. Tento systém je však velmi složitý a je nutné ho důkladně otestovat. K rozšíření proto zřejmě dojde nejdříve v roce 2010.

V současnosti se mýtné vybírá na všech dálnicích a rychlostních silnicích a na téměř 200 kilometrech silnic první třídy. Povinnost odvádět poplatky mají všechna auta s hmotností přesahující 12 tun. Vybrané mýto ale není čistě příjmem státu, zhruba dvě miliardy korun musí zaplatit společnosti Kapsch na splátkách za vybudování systému a poplatcích za jeho provoz.