Yahoo a Google budou společně nabízet reklamu

Praha - Americké vyhledávače Yahoo a Google uzavřely partnerství. Google tak získá možnost zobrazovat reklamu i na stránkách Yahoo. Krátce před zveřejněním informace o propojení internetových rivalů Yahoo rovněž informovalo o definitivním ztroskotání jednání o fúzi s Microsoftem.

Podstatou dohody uzavřené mezi předními světovými internetovými vyhledávači je zobrazování reklamy dodané Googlem i na stránkách Yahoo, kde budou rovněž k dispozici výsledky jeho vyhledávání. O umístění reklamy si bude rozhodovat Yahoo samo. Dohoda se vztahuje na stránky provozované ve Spojených státech a v Kanadě.

„Yahoo bude dealerem Googlu kdykoliv to bude mít smysl. To bude pravděpodobně velmi často. Webová reklama Googlu může být díky tomu mnohem efektivnější,“ míní analytik Global Crown Capital Martin Pyykkonen.

Partnerství má oběma internetovým společnostem zvýšit roční příjmy o 800 milionů USD. Za prvních dvanáct měsíců by se mělo jejich cash flow zvýšit ze současných 250 milionů dolarů na 450 milionů dolarů. Svůj reklamní prostor vyhledávače spojily prozatím na čtyři roky, smlouvu bude ale možné obnovovat až na dobu deseti let.

Jednání s Microsoftem skončila nezdarem

Krátce před oznámením o uzavření partnerství s Googlem odmítlo Yahoo poslední nabídku Microsoftu. Softwarový gigant chtěl koupit 16 procent Yahoo za 35 dolarů na akcii. Koupě měla zahrnovat především aktivity zaměřené na vyhledávání. Jednání se táhla již od února.

Konečná nabídka byla o dva dolary na akcii vyšší než původní ze začátku května. Přesto ji vedení Yahoo nepřijalo. Návrh na koupi pouze té části společnosti, která provozuje vyhledávání na internetu, totiž nezapadal do plánů firmy, jež počítají s rozšířením vyhledávání, reklamy a inzerce.

Na odmítnutí Microsoftu ihned zareagovaly akcie

Ukončení jednání se softwarovým gigantem se ihned odrazilo na vývoji akcií obou společností. Akcie Yahoo oslabily o 10 procent, Microsoft se naopak vydal vzhůru. Kurz jeho cenných papírů si připsal 4 procenta. Úlevu přinesl investorům fakt, že společnost nevloží velkou sumu peněz do byznysu, který považují za velmi rizikový.