Evropská unie uvolní českým podnikatelům trh s kabotážní dopravou

Brusel/Praha - Evropská unie částečně uvolní regulaci takzvané kabotážní dopravy. Vůči novým členským státům včetně České republiky dosud platila přechodná ochranná opatření. Nyní by čeští dopravci měli mít možnost poskytnout až tři služby kabotážní dopravy během sedmi dní, a to ve všech zemích unie včetně Německa a Rakouska.

Ministři dopravy Evropské unie se v pátek v Bruselu shodli na částečném uvolnění pravidel takzvané kabotáže, tedy provozování vnitrostátní nákladní dopravy v rámci země, v níž dopravce nemá pobočku. Regulace se dosud týkala pouze nových členských států. Podnikatelé ze zemí, které do EU vstoupily dříve než v roce 2004, mohou kabotážní dopravu provozovat bez omezení již od roku 1998.

Pro české dopravce je významné především uvolnění pravidel ze strany Německa a Rakouska. Tyto dvě země hrozily plným uplatněním takzvané formule „dva plus dva plus jedna“, na svůj trh by tak nevpustily české dopravce až na pět let. Na rozdíl od pracovního trhu se v oblasti dopravy již usnesly na omezení ochranných opatření.

Čeští dopravci nyní na své zpáteční cestě budou moci během sedmi dní až třikrát převézt různý náklad v libovolné zemi. Nových možností využijí dopravci zejména v přepravě náhradních dílů, jejichž přeprava se často dojednává na poslední chvíli. Členské státy však stále budou moci kabotáž na svém území zakázat, pokud půjde o stálý a trvalý jev.

V celosvětovém kontextu jsou dopravní trhy propojené, ale vládní regulace se především mezi Evropou a USA různí. Ivana Ingram z americké dopravní společnosti Transcom, která má pobočky i v Evropě, tvrdí, že Spojené státy jsou ve tvorbě norem pružnější. „Pravidlo, které se neosvědčí, je rychle nahrazeno jiným,“ říká.

Díky rostoucím cenám ropy a slábnoucímu kurzu dolaru se dopravní trh značně mění, a to stejně jako struktura dopravovaného zboží, tvrdí Ingram. Českým zákazníkům se americká přeprava jeví levnější, nechávají si proto mimo jiné dovážet stále více automobilů a skútrů. Extrémní situace nastává v námořní dopravě, jejíž vlastní ceny jsou nyní nižší než samotné palivové příplatky.