Agentura Zeus-Tours své klienty do Řecka neodvezla

Ostrava - 45 klientů ostravské cestovní agentury Zeus-Tours neodjelo na dovolenou do Řecka. Odmítli totiž nastoupit do zastaralého autobusu, který pro ně přijel, a dokonce přivolali policisty, kteří na autobusu zjistili technické závady. Kromě toho se objevily i další problémy. Sídlo agentury Zeus-Tours bylo celý den prázdné; není proto jasné, kolik klientů už s agenturou odjelo a jak se vrátí zpět.

Klienti Zeus-Tours měli na dovolenou do Řecka odjet v osm hodin ráno, autobus však nepřijel. Zástupce agentury Zeus-Tours čas odjezdu během dne čtyřikrát změnil a nakonec autobus přijel na místo určení v šest hodin večer. Většina klientů do něj ale kvůli údajnému špatnému technickému stavu odmítla nastoupit a někteří z nespokojených zákazníků dokonce zavolali dopravní policisty, aby autobus zkontrolovali. „Byli jsme dvakrát s touto společností a byli jsme velmi spokojeni. Doprava byla velmi dobrá a teď přijela taková popelnice,“ stěžoval si jeden z klientů inkriminované agentury.

Hlídka zjistila, že autobus má skutečně závady, a to na osvětlení. „Řidič řekl, že je na místě odstraní,“ konstatoval mluvčí frýdecko-místecké policie Ivan Žurovec.

Zástupce agentury Zeus-Tours Adam Šodek sice nejprve nechtěl hovořit s médii, nakonec se ale k problému vyjádřil: „Určitě se vrátí peníze.“ Což však může být problém, protože Zeus-Tours není cestovní kanceláří, ale agenturou. Podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury tak nemusí být pojištěna proti úpadku. „V případě, že zájezdy, to znamená kombinaci dvou a více služeb, organizuje cestovní agentura, jedná se o protiprávní jednání a doporučuji, aby se poškození klienti obrátili na policii,“ dodává Okamura.

Nový občanský zákoník by měl být k cestovním kancelářím přísnější

S novým bičem na cestovní kanceláře počítá novela občanského zákoníku, který by mohl začít platit za dva roky. Ministerstvo spravedlnosti chce zavést odpovědnost cestovních kanceláří za vady zájezdů, které by klientům radost z dovolené překazily. „V případě, že se zájezd neuskutečnil, nebo má závažné vady, tak vedle náhrady škody, to znamená toho, co zaplatil občan, bude též občanovi příslušet náhrada za ztrátu požitku,“ upřesňuje ministr spravedlnosti Jiří Pospíšil. Cestovní kanceláře se však proti takovému návrhu bouří, podle nich jsou klienti chráněni zákonem dostatečně už nyní.

„Nedokážu si představit, jak může cestovní kancelář garantovat klientovi radost,“ namítá Okamura. Co přesně znamená ztrátu požitku z dovolené, zákon totiž neupravuje; v každém konkrétním případě o tom bude rozhodovat soud. „Bojím se, že takový zákon může znamenat jen zbytečná soudní řízení ohledně hloupostí, jako že bylo dlouho zataženo,“ podotýká mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Podobná úprava platí mimo jiné v Německu, Maďarsku či Velké Británii, kde jeden Brit nedávno vysoudil slevu za to, že ho cestovní kancelář ubytovala do hotelu mezi samé Němce.

Přísnější na cestovní kanceláře chce být i Evropská unie, která připravuje směrnici na ochranu turistů. Pokud bude česká úprava přísnější než ta evropská, chtějí cestovní kanceláře vytáhnout proti ministerstvu k ústavnímu soudu a budou požadovat zrušení tohoto paragrafu.
Inkriminovaný autobus cestovní agentury Zeus-Tour
Inkriminovaný autobus cestovní agentury Zeus-Tour
Více fotek
  • Inkriminovaný autobus cestovní agentury Zeus-Tour autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/292/29183.jpg
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/293/29202.jpg