Američané nakupují stále méně nových aut, GM údajně hrozí bankrot

Washington - Americký trh s automobily se potýká s rychlým propadem. Několik měsíců v řadě klesají prodejní výsledky automobilek dvojciferným tempem. V červnu se ve Spojených státech prodalo nejméně nových aut za posledních 15 let. Hlavní důvody zůstávají stále stejné. Jsou jimi rekordně drahá ropa a slabá americká ekonomika.

Po velkých propadech v minulých měsících si v červnu relativně nejlépe vedl největší domácí výrobce automobilů a stále ještě jednička na americkém trhu General Motors (GM). Jeho odbytová čísla byla meziročně nižší „jen“ o 18,2 procenta, když prodal necelých 266 tisíc vozů. Hůře na tom byla Toyota, která se v květnu na GM v prodeji na americké půdě dotáhla, minulý měsíc prodala přes 193 tisíc aut. Na loňský červenec tím ztratila 21,4 procenta. Bezkonkurenčně nejhůře dopadla trojka na trhu - Ford, odepsal 28 procent.

Ani největší americká automobilka General Motors však příliš jásat nemůže. Investiční banka Merrill Lynch dnes varovala, že GM bude potřebovat až 15 miliard dolarů (225 miliard korun) v hotovosti, aby zlepšila svou likviditu. V opačném případě by za předpokladu pokračování oborové recese hrozil GM bankrot. V loňském roce firma prodělala rekordních 38,7 miliardy dolarů (zhruba 580 miliard Kč).

Pesimismus podporuje i vývoj celého trhu. „Dvouciferný propad prodejů jsme na automobilovém trhu neviděli už celá desetiletí,“ komentovala červnové výsledky analytička Rebecca Lindland. Největší ztráty způsobily výrobcům klesající prodeje velkých vozů kategorie SUV a takzvané trucky. Ty přitom prodejům ve Spojených státech vždy vévodily.

Američané se zřejmě definitivně naučili kupovat menší auta. Právě změna apetitu amerických spotřebitelů však působí velké problémy domácím automobilkám, které byly zvyklé dodávat hlavně velké vozy. Například pod jednou ze značek odvěkého vládce amerického trhu General Motors jezdila na začátku osmdesátých let téměř polovina nově prodaných automobilů. Dnes ovládá jen méně než pětinu trhu a o první příčku bojuje s japonskou Toyotou. Ta slaví úspěch s hybridním modelem Prius.

Prodeje aut na americkém trhu
Zdroj: Automobilwoche
Autor: Automobilwoche