Šéf izraelského Googlu ukazuje českým podnikatelům cestu k inovacím

Praha - Ředitel izraelské pobočky firmy Google Meir Brand přijel do České republiky přednášet o spolupráci průmyslu a univerzit. Několik internetových serverů Branda již dříve dokonce zvolilo nejvlivnějším mužem Izraele. Sám takové označení odmítá s tím, že za jeho úspěchy ve firmě stojí velká skupina lidí.

Brand říká, že českou a izraelskou ekonomiku pojí, že mají málo obyvatel a přitom silný export. Společným znakem je podle něj i to, že nároční zákazníci v obou zemích disponují větším počtem mobilních telefonů než je počet obyvatel. Oba státy se podle Branda mohou také chlubit silnými univerzitami.

Recept na podnikové inovace: zapojení univerzit a zaměstnanců

V Izraeli však zřejmě lépe než v České republice funguje propojení akademické sféry s praxí. Profesoři v Izraeli běžně absolvují stáže v podnicích, kde si ověřují, jak jejich teorie fungují v praxi. Spolupráce funguje i opačným směrem. „Posíláme zaměstnance na vysoké školy. Připravují tam projekty, které pak studenti zpracují a pak za ně dostávají známky,“ popisuje Brand.

Úspěch podle Branda spočívá v tom, že nové myšlenky přicházejí od zaměstnanců. „Dvacet procent pracovní doby tráví tím, že si vybírají věci, které je baví. A pak navrhují, jak je zlepšit,“ líčí Brand.

Google Earth spoléhá na americké satelity

Brand potvrzuje zvěsti o drobné nepřesnosti programu Google Earth. Ten podle něj není a ani nemůže být zcela přesný. „Google nemá vlastní satelity a obrázky čerpá odjinud. Smlouva se Spojenými státy omezuje jejich použití. Území Izraele se smí zobrazovat maximálně s rozlišením dvou metrů,“ vysvětluje Brand.

Pro softwarové vývojáře firmy Google je opravdovým oříškem hebrejský jazyk. „Žárlím na své kolegy v české pobočce,“ s nadsázkou říká Brand. Ve srovnání s problémy, které způsobuje psaní zprava doleva, se opravdu zdají současné diskuse o zavedení české do internetových adres diakritiky banální.

Budoucí zaměření firmy Google se podle Branda dá těžko předvídat. Poukazuje na prudký rozmach mobilních telefonů, jejichž počet roste především v rozvojových zemích, kde je lidé používají k připojení na internet. „V budoucnu se budou měnit jenom nástroje, základ bude stejný, a tím bude i nadále vyhledávání,“ předpovídá Meir Brand.