Jak při výběru dovolené nepřebrat?

Praha - Chystáte se na dovolenou a také vás matou některé pojmy v katalozích cestovních kanceláří? Není divu, ono to totiž často není vůbec jednoduché se v marketingových slibech cestovních kanceláří vyznat. Co je tedy před výběrem vysněného zájezdu dobré vědět?

Hvězdičky na hotelech

S trochou jednoduchosti se dá říci, že čím více hvězdiček, tím větší pokoje a více služeb. Ale to, co je například v Čechách označováno jako čtyř hvězdičkový hotel, nemusí odpovídat službami ani výbavou čtyřem hvězdičkám například v Egyptě, či Řecku.

Nejvíce zákazníků tápe a váhá s ubytováním mezi dvouhvězdičkovým a tříhvězdičkovým hotelem. Jejich základní odlišnosti vysvětlil v rozhovoru pro Českou televizi mluvčí asociace českých cestovních kanceláří Tomio Okamura: „U těchto dvou typů hotelů je asi ten největší kvalitativní rozdíl. Tříhvězdičkový musí mít oproti dvouhvězdičkovému například dvacet čtyři hodin otevřenou recepci, musí mít nějaké restaurační zařízení, byť třeba jenom pro podávání snídaní, ale hlavně tříhvězdičkový hotel musí mít sociální zařízení, ale například také telefon přímo na pokoji.“

Jak tedy prakticky vybírat? V první řadě mohou pomoci webové stránky příslušného hotelu. Pokud však pochybnosti přetrvávají, určitě se vyplatí zkusit najít ke kvalitě hotelu diskuzi na internetu. Občas se dozvíte i informace, které netuší ani hoteloví manažeři. Samozřejmě se je ale také vhodné poradit se přímo v cestovní kanceláři. Na vaše konkrétní otázky, například jak je to se zábavou a nočním životem v hotelu, by měli umět odpovědět.  

Přistýlka nebo lůžko

Stalo se vám někdy, že jste v hotelovém pokoji nalezli nafukovací lehátko a obsluha s ledovým klidem tvrdila, že je to ta vaše požadovaná přistýlka? V tom případě jste se měli bránit. „Přistýlkou myslíme pevné lůžko, může to být i rozkládací gauč, který hotel připraví tak, aby na něm šlo přenocovat, nicméně přistýlkou se nemyslí nějaké nafukovací či rozkládací spartakiádní lůžko,“ varuje Okamura. V takovém případě by měl zklamaný zákazník službu okamžitě reklamovat u vedení hotelu i zástupce cestovní kanceláře. A okamžitě opravdu znamená ihned. Dost těžko totiž budete vysvětlovat, že vám nafukovačka pět dní pobytu nevadila, ale že na poslední noc chcete pořádnou postel.

Deset dní pobytu nebo deset dní zájezdu?

Na první pohled se zdá, že v tom není žádný rozdíl, realita je ale jiná. Desítky stížností a neuznaných reklamací po sezóně, mluví vždy za své. Může za to nejasné a rozdílné označování u jednotlivých cestovních kanceláří.

Cestovní kancelář má za povinnost uvést počet kalendářních dní, kdy je klient účastníkem zájezdu. Pozor, nejedná se ale o počet dní pobytu. Na konkrétní počet dní pobytu je nutné se v cestovní kanceláři zeptat. Cestovní kancelář má na takový dotaz povinnost odpovědět.  

Více napoví také katalog. Pokud uvádí 12 dní/10nocí. Pak deset nocí znamená, že je má klient zaplacené a má nárok trávit je na svém lůžku. Dva dny pak počítá kancelář s časem na dopravu. Například z desetidenního zájezdu, jsou dva dny cestovní a jen 8 dní pobytu. Jinými slovy to ale také znamená, že pokud je odlet na dovolenou uveden ve 23.30, tak je to první den zájezdu. I když jde vlastně o pouhou půlhodinu.

Infant, dítě, nebo dospělý

Cestujete-li na dovolenou s dítětem, jistě rádi využijete nabídky na různé slevy. Pravidlem bývá, že děti označované v katalozích jako infant, cestují zdarma, ale zároveň bez nároku na samostatné sedadlo a stravování. Další slevy jsou nabízeny pro děti od dvou do dvanácti let, ale pozor: v den odletu ani návratu nesmí dítě dovršit 12 let.

Polopenze, nebo all-inclusive

Doby, kdy si česká rodina balila na dovolenou k moři malou tašku s oblečením a dva kufry jídla jsou nenávratně pryč. S rostoucími platy rostou i naše nároky. I přesto se spousty rodin cestujících především do středomoří stravují formou polopenze. „Máte nárok na snídani a večeři, tedy nikoliv na oběd. A do snídaně jsou zahrnuty v ceně polopenze i nápoje. To ovšem již neplatí pro večeře. Pití u večeře si musíte v tomto případě hradit sami,“ popsala podstatu polopenze vedoucí prodeje cestovní kanceláře Azurreizen Lenka Volfová.

Ovšem takové all-inclusive také neznamená, že zákazník může chtít v hotelu vše, co ho zrovna napadne. I tady rozhoduje počet hvězdiček, či postavení hotelu. Každopádně platí, že all-inclusive vám zajistí po celý den v hotelu jídlo a pití, tedy snídani, oběd a večeři. K tomu se nabízí i dopolední a odpolední menší občerstvení často s kávou. Pro jeden hotel to však může znamenat sušenku a rozpustnou kávu ve várnici, pro jiný opulentní a nepřetržitý tok laskomin a báječných nápojů. Proto je rozumnější si i tuto nabídku včas u kanceláře ověřit.  Protože i o kvalitě, či zařazení alkoholických nápojů i jejich sortimentu v nabídce all-inclusive rozhoduje pouze hotel.

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Více fotek
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/227/22615.jpg
  • Ilustrační foto autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/269/26866.jpg