České stavby: Justiční palác se prodražil třikrát, dálnice „jen“ o čtvrtinu

Brno/Praha - Když se v Česku staví z veřejných peněz, často dojde k podhodnocení zakázky. Většinou už při projekci stavby nebo kvůli ekologům. Stavba justičního paláce v Brně se prodražila skoro třikrát na víc než 2 miliardy korun. Dálnice D8 z Prahy na sever Čech bude stát podle aktuální revize nákladů ministerstva dopravy místo 33 miliard korun o 12 miliard víc. Na všechno dohlíží Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Dražší palác

Stavba justičního paláce v Brně a příprava této investice byla podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) předražená. Stála téměř třikrát víc, než měla. Projektant v rozpočtu k projektové dokumentaci vyčíslil stavební náklady na 2,1 miliardy korun, zatímco ministerstvo spravedlnosti původně počítalo s náklady 768 milionů korun. Justiční palác zatím není dostavěn. Úřad kontroloval přípravu stavby a práce uskutečněné do letošního dubna.

Stavbu organizoval Krajský soud v Brně, který podle NKÚ zdražení akceptoval, ačkoli na celou stavbu nebyly ve státním rozpočtu peníze. NKÚ hovoří dokonce o porušení zákona o veřejných zakázkách. Krajský soud podle něj chyby už v přípravě stavby, třeba v tom, že investiční záměr nebyl zpracován ve variantách. Důsledkem bylo například situování areálu na pozemcích vyžadujících finančně náročný způsob zakládání stavby, uvedl ve zprávě prezident NKÚ František Dohnal.

„Smlouvy a dokumenty jsou podepsány konkrétními lidmi, je tady na ministru spravedlnosti, aby posoudil, kde došlo k hlavnímu pochybení a v tomto případě i na státním zástupci, a na orgánech činných v trestním řízení. Podle mého názoru je tento případ evidentně zralý na podání trestního oznámení,“ řekl v Událostech, komentářích Dohnal.

„Krajský soud v Brně si není vědom žádného porušení zákona, naopak postupoval v souladu se zákonem o veřejných zakázkách,“ řekla k tomu mluvčí soudu Miroslava Sedláčková.

Podle NKÚ však chybovalo i ministerstvo spravedlnosti, které si mělo cenu zakázky ohlídat. Stejně jako brněnský krajský soud úřad svou vinu popírá. Smlouvy na výstavbu areálu podepsal pár měsíců před volbami bývalý ministr spravedlnosti Pavel Němec. Současné vedení resortu tvrdí, že pokud došlo k chybě, pak odpovědnost leží právě na Němcovi a jeho podřízených.

„Celá zakázka začala už v roce 2004 za minulého vedení minsterstva, kdy zároveň byly dohodnuty všechny podmínky smluvní, které nebylo už možné měnit,“ vysvětluje tisková mluvčí ministerstva spravedlnosti Zuzana Steinerová.

Dražší i dálnice 

Na téměř 45 miliard korun, což je o 12 miliard víc, než se původně plánovalo, se vyšplhají náklady na výstavbu dálnice D8 z Prahy na sever Čech. Přitom polovinu zdražení tvoří podle ministerstva dopravy požadavky ekologů.

Z konečného účtu za D8, která bude mít po dokončení 94 kilometrů, lze podle serveru vyčíst, že tři miliardy si vyžádalo zvýšení daně z přidané hodnoty. Bez následků nezůstalo ani pomalé tempo výstavby, inflace přihodila zhruba 2,7 miliardy korun navíc, píše.