Skládky rafinerie Paramo ohrožují podzemní vody i stavbu klíčové silnice

Pardubice - Staré ekologické zátěže rafinerie Paramo mohou ohrozit stavbu klíčové silnice v okolí pardubického podniku. S likvidací i více než 100 let starých látek, které ohrožují životní prostředí, se počítá už od roku 1994. Jak ale dnes potvrdili zástupci firmy i Pardubického kraje, stát stále neuvolnil peníze na odstranění těchto chemikálií. Kromě komplikací při stavbě plánovaného silničního tahu můžou nebezpečné skládky způsobit i kontaminaci podzemních vod.

Podle hejtmana Pardubického kraje Iva Tomana (ODS) se s výstavbou čtyřproudé rychlostní silnice na Chrudim počítá kolem roku 2010. Kraj přitom nechce ztratit investici za tři čtvrtě miliardy korun jen proto, že se sanace nestihne včas. Region totiž novou silnici potřebuje. „Po silnici denně projede kolem třiceti tisíc aut a motoristé každodenně čekají ve špičce v zácpách,“ vysvětluje hejtman.

Sanační práce probíhají jen na dvou skládkách

Problémem je především podzemní skládka kyselinových pryskyřic, která se dnes nachází u prodejny Lidl. Je odsud třeba odstranit 27,5 tisíce tun kontaminované zeminy a postavit 30 metrů dlouhou opěrnou zeď. Ropné látky mohou napáchat škody nejen pozdržením stavební akce, ale také zhoršením kvality podzemní vod. „Každý rok investujeme kolem deseti milionů korun na hydraulickou ochranu podzemních vod,“ říká výkonný ředitel Parama Jindřich Bartoníček.

„Jde o skryté riziko, v případě nešetrného zacházení může vést k poškození životního prostředí,“ dodává Bartoníček. Paramo přitom netíží jen skládka u Lidlu, ale také odpadiště přímo v areálu podniku i skládky Nová Ves, Blato, Zdechovice, Hlavečník a Časy. V areálu podniku je potřebné odčerpat ropné látky z hladiny podzemní vody, demolovat stavební a technické konstrukce. Odtěžit kontaminovanou zeminu, rekonstruovat kanalizaci a demontovat staré koleje.

Skládky Hlavečník, Blato a Zdechovice čekají na odstranění zhruba 45 tisíc metrů krychlových odpadů. V lagunách pod dešťovou vodou se nacházejí kyselinové pryskyřice, bělicí hlinky, zaolejované kaly, odpady z výroby asfaltů, kal z nádrží a sudů. Zatím jedině skládka Časy již má za sebou 12 let sanačních prací. Na skládce Nová Ves se v režii Parama dosud pracuje na provizorní sanaci úpravou pH pomocí vápnění.

Stát prostředky neposkytl, likvidace se prodražuje

Státem garantovaná částka na likvidaci nebezpečných odpadů byla v roce 1994 kolem 1,2 miliardy korun. Podle zástupců firmy již neodpovídá současným cenám. Pokud se navíc bude sanace lokalit dále odkládat, bude ještě dražší. Politici z městských obvodů v bezprostřední blízkosti Parama sepsali výzvu, aby stát splnil své závazky co nejrychleji.

„Kolem Parama žije 25 až 30 tisíc lidí, ekologické zátěže se mohou stát tikající časovanou bombou, která se nám v budoucnu může vymstít,“ varuje starosta pátého městského obvodu Jaroslav Kňava.

Kritiku však stát odmítá. „Proces pokračuje a Ministerstvo financí dále plní závazky státu,“ tvrdí vedoucí oddělení ekologických škod Ministerstva financí Jaroslav Zima.

„Skládky před rokem 1989 vznikaly kvůli mírnějším ekologickým předpisům, nebyly známé takové technologie pro depozita nebezpečných látek a vznikly také po náletech na Pardubice za druhé světové války,“ popisuje generální ředitel Parama Ivo Ottis.