Automobilky bojují s odbytovou krizí, spadla do ní i Čína

Praha - Světový automobilový průmysl vadne, poptávka po automobilech výrazně poklesla. Automobilkám se již delší dobu nedaří prodávat ani v západní Evropě ani ve Spojených státech. Nepříjemným překvapením je nyní pokles prodejů v Číně, tamní trh rostl pravidelně až dvouciferným tempem. Všeobecnému trendu zatím vzdoruje pouze východní Evropa, kde lidé chuť nakupovat nová auta zatím neztratili.

Pokles prodejů nových aut byl nastartován vysokými cenami ropy v prvním pololetí, nyní však začínají výrobci pociťovat dopady slábnoucí světové ekonomiky. V Evropě úpí hlavně Velká Británie, kde se v srpnu prodeje propadly téměř o pětinu. Šlo o nejhorší výsledek od roku 1966. Přestože se Spojené státy z krize začínají pomalu probírat, za osmý měsíc roku se tam prodalo meziročně o 15 procent méně aut.

Čína už výrobce nespasí

Producenti v takových situacích dříve spoléhali na Čínu. V uplynulých třech letech tam rostl prodej automobilů minimálně o pětinu ročně. Země tak předstihla Japonsko a stala se druhým největším trhem s automobily na světě po Spojených státech.

I Čína ale nyní hlásí pokles. V červenci tam vzrostl prodej aut neobvykle nízkým tempem 6,8 procenta, což měly zřejmě na svědomí vysoké ceny pohonných hmot, zpomalení ekonomiky a následky zemětřesení v provincii S'-čchuan.

Za srpen už ovšem čínský autoprůmysl zaznamenal šokující desetiprocentní propad. Příčinu bychom zcela jistě našli v olympijských hrách, avšak také v klesající spotřebitelské důvěře.

Poslední baštou je východní Evropa

Zcela jiná situace ale panuje na východě Evropy, alespoň zatím. Například v Česku za posledních 8 měsíců stouply prodeje nových aut skoro o 9 procent. „Jde o trh, který je relativně dynamický stále. Celkově se daří ekonomice, je to vidět na silné koruně, která do značné míry ovlivňuje ceny aut na trhu, a to směrem dolů,“ říká šéfredaktor magazínu Auto7 Jan Blažek.

Na silné koruně ale prodělává domácí Škoda Auto. Spolu se všemi automobilkami, které v Česku vyrábějí, letos přijde o 18 miliard korun. I tak ovšem Škoda expanduje na čínský trh. Loni v červnu tam uvedla automobily Octavia vyráběné v místním závodě společného podniku Shanghai Volkswagen Automotive Company.
ilustrační foto
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24