Google oslaví desáté narozeniny

Washington/Praha - V neděli 7. června uplyne deset let ode dne, kdy se začala psát historie jedné z nejúspěšnějších technologických společností na světě. Společnost Google založili tehdy pětadvacetiletí postgraduální studenti na Stanfordově univerzitě Sergey Brin a Larry Page v garáži. Dnes je Google dominantním vyhledávačem a s cenovkou vyšší než 160 miliard dolarů nejhodnotnější internetovou firmou na světě.

Google je vlastně produktem obchodního neúspěchu vyhledávací technologie Brina a Page. Základní myšlenka Googlu je poměrně jednoduchá - stránky jsou při vyhledávání řazeny podle důležitosti určené počtem odkazů, které k nim vedou. Roli hraje i to, z jak významné stránky odkaz je. Dříve se pořadí určovalo zejména podle toho, kolikrát stránka obsahovala hledaný výraz. Brin s Pagem se nejprve pokoušeli svou revoluční myšlenku prodat tehdejším webovým gigantům Yahoo a AltaVista, odešli však s nepořízenou, a tak na algoritmu založili vlastní vyhledávač. Při tvorbě názvu se inspirovali slovem „googol“, které je výrazem pro číslo složené z jedničky a sta nul.

Akcie jako na houpačce

Díky svému rychlému úspěchu neměl Google záhy po svém založení nouzi o investory. Základní kapitál činil milion dolarů, už v roce 1999 však společnost dostala pětadvacetimilionovou injekci od investičních fondů. V srpnu 2004 vstoupil Google na burzu.

Strmý růst kurzu jeho akcií (z počáteční ceny 85 dolarů na 747 dolarů) však loni v listopadu vystřídal z dosud ne zcela jasných příčin prudký pád. Dnes se akcie Googlu obchodují zhruba za 470 dolarů. „Tržní hodnota, která byla před několika měsíci, byla nafouknutá. To, k čemu došlo, je pouze realistická korekce na skutečnou hodnotu,“ míní IT publicista Petr Koubský.

Většinu peněz Google vydělává, podobně jako jeho konkurenti, z inzerce. Na rozdíl od nich pro ni však zvolil netradiční formu. Místo na hlavní stranu umisťuje reklamu do takzvaných sponzorovaných odkazů, které se zobrazí spolu s výsledky hledání. Inzerenti pak platí až podle toho, kolikrát na jejich reklamu uživatelé kliknou.

Google hledá nové příležitosti 

Z původního vyhledávání Google postupně expanduje do dalších oblastí internetového trhu. Uživatelům dnes nabízí třeba zpravodajství, e-mailové schránky či interaktivní mapy. Do jeho impéria patří například i videoserver YouTube. Před nedávnem pak Google představil vlastní internetový prohlížeč. „S tím, jak Google stále víc přechází do oblasti aplikací, bude muset začít vydělávat i na nich,“ zdůrazňuje Koubský.

Špatná ochrana osobních údajů 

Google má však i své chyby. Nejčastější kritiku sklízí za svoji práci s osobními údaji. „Tím, co vyhledáváme, na sebe prozradíme opravdu hodně,“ zdůrazňuje Koubský. Firma dříve vyhledávaná klíčová slova uchovávala v podstatě po neomezenou dobu, tu na nátlak EU posléze zkrátila na jeden a půl až dva roky. Nejasnosti panovaly také kolem ochrany e-mailů.

I přes své nedostatky je dnes Google největším internetovým vyhledávačem na světě, který podle odhadů ovládá asi polovinu trhu. Druhé Yahoo má zhruba 20 procent všech uživatelů. Od roku 2006 má Google vlastní pobočku i v České republice.