Odboráři odmítají převzetí italské Alitalie, aerolinkám hrozí zánik

Řím - Čtyři největší odbory v problémových italských aerolinkách Alitalii, které před časem požádaly o ochranu před věřiteli, přistoupily na dohodu o převzetí společnosti skupinou investorů. To by firmu zachránilo od konkurzního řízení. Zbývajících pět odborů je ale stále proti, vadí jim propouštění a snižování platů.

 

Na nočním jednání s vládou a konsorciem domácích podnikatelů, které chce firmu koupit, uzavřely dohodu čtyři italské hlavní odborové konfederace - CGIL, CISL, UIL a UGL. Zbývá však souhlas dalších pěti odborových skupin, hlavně svazu pilotů a palubního personálu. Výsledek je zatím nejistý. Odboráři totiž nesouhlasí s následným snížením mezd a propouštěním. To by postihlo skoro 40 procent zaměstnanců. Investoři sice svou nabídku na odkoupení Alitalie oficiálně nestáhli, uvedli ale, že nevidí žádnou možnost, jak se k jednacímu stolu vrátit.

„Další možnosti jsou dál jednat, to ale už nevypadá moc nadějně, nebo doufat, že se ukáže nějaký investor ze zahraničí,“ míní analytik Cyrrus Ondřej Moravanský. Zahraniční společnosti mají o Alitalii zájem. Jsou mezi nimy například Air France, německá Lufthansa nebo British Airways.

Nedostatek paliva může Alitalii připravit o licenci 

Italský dopravce se nyní potýká i s problémy, které ohrožují samotný provoz. Dnes se objevily informace, že Alitalii nyní hrozí rušení některých letů, protože nemá peníze na nákup paliva. Šéf italského ropného koncernu ENI Paolo Scaroni dnes prohlásil, že Alitalii už bez peněz předem benzin nedá. „Bez peněz předem už Alitalii benzin nedám, ani kdyby mě o to žádal Berlusconi nebo papež,“ prohlásil. Italský úřad pro civilní letectví ENAC hrozí, že pokud Alitalia nebude mít palivo, odebere jí provozní licenci.

Alitalia požádala koncem srpna o ochranu před věřiteli. Podle záchranného plánu nazvaného Phoenix má skupina investorů koupit nezadluženou část aerolinek, která bude pokračovat v provozu a spojí se s menší italskou společnosti Air One. Po ozdravení má skupina začít hledat partnera v zahraničí. Premiér Berlusconi se nechal slyšet, že nejlepším partnerem pro Alitalii by byla Lufthansa. Zbývající část skupiny, která zahrnuje také nákladní divizi a operace v oblasti pozemních služeb, se má zlikvidovat nebo prodat.

Zaměstnanci italské společnosti Alitalia stávkují kvůli obavám z propouštění.
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24