Peněz na dálnice je míň, stavět se ale má stejně

Praha - Největší investiční položka státního rozpočtu pro příští rok je suma 84,5 miliardy korun pro zkvalitňování silničních komunikací. Je to ale o 3 miliardy menší balík, než jaký byl na lepší cesty určený letos. Téměř polovinu sumy tvoří příjmy státního rozpočtu, významný příspěvek mají na svědomí evropské fondy. O plánu hospodaření v rámci fondu dopravní infrastruktury si ve Studiu ČT24 povídali zástupce fondu a náměstek ministra dopravy.  

„Rozpočet fondu je stabilizovaný a objem prostředků pro chystané projekty dostatečný,“ myslí si ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slanečka. Hlavními projekty v oblasti silniční dopravy bude dokončení D47 na severní Moravě, D8 mezi Lovosicemi a Řeholovicemi, koridory z Prahy do Chebu nebo Českých Budějovic.

Dá se očekávat i kalkulace na vyšší příjem. Ministerstvo dopravy například čerpá operační program Doprava, na mýtném se odhaduje výběr o tři miliardy vyšší, než se plánovalo. „Stavby budou v případě nárůstu příjmů dále posíleny,“ nechal se slyšet náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Mimoúčetní přípis dalších příjmů ale vyvolává pochyby o nakládání s případným přebytkem. "Není na místě mít obavy, ve fondu existují spolehlivé kontrolní mechanismy," uklidňuje Slanečka. Zpráva NKÚ o hospodaření podobné instituce, jako je fond dopravní infrastruktury Správy železniční cesty, ukázala, že právě hospodaření s evropskými penězi není tolik transparentní. Ministerstvo dopravy má proto v blízké budoucnosti představit nové kontrolní mechanismy pro oba úřady. "Nové cenové normativy, zpětné hodnocení investic, to je jistě třeba hlídat," uzavřel Hodač.