Europoslanci překvapivě odmítli pomalejší snižování emisí u aut

Brusel - Klíčový výbor Evropského parlamentu dnes překvapivě odmítl návrhy na pomalejší snižování emisí u aut. Očekávalo se, že europoslanci podpoří návrh, podle nějž by se emise u nových vozidel měly postupně do roku 2015 snížit na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Podporu však vyslovili návrhu evropské komise, která takové snížení emisí požaduje již o tři roky dříve, tedy v roce 2012. Výsledek hlasování vyvolal ostré reakce zástupců automobilového průmyslu, vřele ho naopak přivítali ekologičtí aktivisté.

Zákonodárci podpořili návrh komise, tedy ten nejtvrdší, který byl ve hře. Výbor navíc schválil ještě dlouhodobý cíl, který automobilkám ukládá snížit emise CO2 až na 95 gramů na kilometr do roku 2020.

„Dopadlo to šokujícím způsobem. Je to neuvěřitelné. V roce 2012 nemůžeme nikdy být na 130 gramech CO2 na kilometr,“ prohlásil šéf asociace automobilek ACEA Ivan Hodač. Podle něj výrobci nestihnou během čtyř let vyvinout typy vozidel, které by splnění limitů umožňovaly. Snižování emisí je totiž spojeno s nemalými náklady, které pro každé auto činí 1200 až 2000 eur (až 48 tisíc korun).

Překvapení neskrývá ani mladoboleslavská Škoda Auto. Podle ředitele vnějších vztahů automobilky Radka Špicara se hledání shody nad návrhem zřejmě protáhne, což je pro Škodu nepříjemné. Vývoj nových motorů totiž trvá pět až šest let a automobilka neví, s jakými limity má počítat.

Ekologové jásají, Česko bude hledat kompromis

Ekologové jsou naopak s výsledkem spokojení. „Krátkodobý cíl je dosažitelný se současnými technologiemi. Dlouhodobý cíl, který dnes poslanci odhlasovali, by měl být jakýmsi vzkazem pro automobilky, že se budou muset změnit a všechny své síly budou muset nasměrovat na vývoj nové generace úsporných vozidel,“ řekl šéf neziskové organizace Transport & Environment Jos Dings.

Dnešní hlasování údajně mohlo rozpoutat politickou bitvu mezi parlamentem a členskými státy, které jsou spíše pro pomalejší snižování emisí. Odpor se dá očekávat ze silných průmyslových zemí, jako je Německo, Francie či Itálie. Zcela zásadní dopad má výsledný kompromis i pro Českou republiku, která z pozice autoprůmyslové velmoci podporovala odmítnutý návrh. Zdá se totiž jasné, že se kompromis nenalezne za francouzského předsednictví a celý problém spadne na Čechy.

Česká republika však podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Martina Tlapy nebude mít chuť změnit své stanovisko. „Jsou silné signály, že průmysl je v recesi a automobilový průmysl se dostává do složité situace. To bychom měli mít na vědomí,“ řekl.

Výroba automobilů Škoda
Zdroj: ČT24