Američané nechtějí kvůli krizi kupovat auta

New York - Američané stojící tváří v tvář finanční krizi méně utrácejí. Svědčí o tom prudký propad prodejů automobilů - ať už těch domácích nebo těch dovezených do Spojených států z Asie a Evropy. Někteří výrobci hlásí, že se jim zářijové prodeje ve srovnání s loňským rokem propadly i o více než třetinu.

Nejhorší výsledek hlásí Nissan. Tomu prodeje v USA v září klesly o 37 procent. Ford, který ovládá asi 14 procent amerického trhu, prodal o 34 procent vozů méně. Chrysler se propadl o 33 procent a druhý největší hráč na americkém trhu - Toyota - zaznamenal 32procentní snížení prodejů.

Automobilka General Motors, která drží na americkém trhu zhruba 25procentní podíl, a je tak největší automobilkou v USA, ale díky snížení cen dosáhla lepšího výsledku. V září prodala pouze o 16 procent aut méně. Průměrný pokles prodejů napříč celým sektorem výroby automobilů ve Spojených státech tak nakonec dosáhl 26 procent.

„Dá se to přirovnat k přírodní katastrofě,“ komentoval zářijový vývoj analytik George Pipas ze společnosti Ford. Další analytik Erich Merkem se zase nechal slyšet, že současné výsledky svědčí o tom, že se USA již nacházejí v recesi.

Evropa se stále ještě drží

I když už například česká automobilka Škoda Auto musela snížit plánovanou produkci - v říjnu o 2500 vozů - stále se ještě evropský trh nepotýká s tak vážnými problémy jako jeho americký kolega. Největší evropská automobilová skupina Volkswagen, do které patří i již zmíněná Škoda Auto, dnes informovala, že se jí podaří i přes stávající krizi na světových finančních trzích v příštím roce mírně zvýšit odbyt a tržby. Letos si podle generálního ředitele koncernu Martina Winterkorna udrží dosavadní výsledky.

Čistý zisk Volkswagenu loni vzrostl o 111 procent na 4,1 miliardy eur. Koncern celkem prodal 6,2 milionu vozů. Na nadcházejících deset let si firma stanovila ambiciózní plán: chce se vyrovnat největší světové automobilce Toyota.