Finanční krize popíjí šampaňské

Paříž - Globální finanční krize zasáhla i výrobce šampaňského. Prodej tohoto šumivého vína podle prvních odhadů letos klesne v průměru o tři procenta. Poslední roky přitom byly pro producenty jedinečného vína velmi tučné, prodeje jim rok od roku rostly. Teď upírají zrak k novým trhům, kde se prodeje zatím drží. Patří mezi ně především Rusko a Čína.

„Spotřebitel šampaňského se potřebuje cítit v pohodě, ale nynější situace je tomu rozhodně méně příznivá,“ myslí si o důvodech poklesu mluvčí sdružení výrobců a vývozců šampaňského CIVC Daniel Lorson.

Za prvních osm měsíců letošního roku klesla expedice šampaňského o 2,6 procenta. Na francouzském trhu, který představuje víc než polovinu odbytu, zaznamenali výrobci dokonce 4,2procentní pokles. Nejhorší zprávy ale přicházejí ze Spojených států, které jsou tradičně největším odbytištěm šampaňského. Prodeje tam klesly o celých 22 procent.

„Bude-li krize pokračovat, nemůže odvětví neutrpět,“ dodal Lorson. Výrobci ale zatím podle něj nemusí ztrácet hlavu. Po tradičních odbytištích se dostávají ke slovu nové trhy, které zaznamenávají dvojciferný růst, byť z nízkých počátečních úrovní.

Jednou z takových zemí je Rusko, kde spotřeba roste o 35 procent ročně. Postupně by tak mohlo obnovit svou pozici prvořadého klienta, kterou mělo před lety. Šampaňské zachutnalo ale také Číňanům. Vývoz do nejlidnatější země světa se letos zvýšil o deset procent, loni poskočil dokonce o třicet.

Domovinou šampaňského je Francie. Vyrábí se zde v oblasti Champagne v okolí Remeše. Na jeho produkci se podílí více než pět tisíc vinařů. Někteří však pouze pěstují víno a následně ho dodávají šampaňským domům, které šumivé víno lisují. Loni se šampaňského prodalo 338,7 milionu lahví.