Tradiční české značky končí kvůli finanční krizi

Praha - Tradiční české sklo a české sirky proslavily naši zemi po celém světě, teď ale kvůli finanční krizi končí. Firmy Bohemia Crystalex Trading, Karlovarský porcelán a Solo Sušice se nejdřív praly se silnou korunou a stále dražšími energiemi. Pak se přidala slábnoucí poptávka. Tento boj už nevyhrály. 

Slavné české značky přestály války, hospodářskou krizi z roku 1929, změny režimů. Nakonec je zahubila finanční krize z roku 2008. Po ní zůstaly vyhaslé pece, prázdné dílny a stovky lidí bez práce.

Oběť číslo jedna - skupina Bohemia Crystalex Trading. Její kořeny sahají do roku 1876. Vyráběla devadesát procent veškerého skla v republice. V tradici teď bude pokračovat polovina podniků - v Sázavě a Novém Boru. A to jen v případě, že se pro ně najde nový investor. „Naším úkolem je obnovit náš chod, a získat tak potřebné prostředky pro to, abychom věřitele přesvědčili, že náš byznys je konkurenceschopný, životaschopný,“ doufá výkonný ředitel Bohemia Crystalex Trading Vlastimil Bažant.

Bojuje i Karlovarský porcelán. Svoji existenci počítá od roku 1794. Vyrábět sice ještě nepřestal, potvrzení o úpadku od soudu už ale dostal. Jeho zaměstnanci se v září dočkali jen částečných mezd. Nad říjnovými visí otazník. Ředitel Karlovarského porcelánu Vlastimil Argman se svým zaměstnancům omlouvá za to, že nedokázal sehnat dostatek peněz na výplaty a zároveň jim děkuje, že pro porcelánku pracovali.

Zatím poslední obětí je jediný výrobce sirek u nás, 169 let stará sirkárna Solo Sušice. Propustí 55 ze současných 83 zaměstnanců, značku přesune na východ za levnějším dřevem i pracovní silou. Na Sušicku je málo pracovních příležitostí a teď jich bude ještě méně. „Já jsem zrovna teď šel kolem toho baráku, kde byl ten zakladatel, a asi se pán musí obracet v hrobě,“ říká jeden z místních.  

Pádu tradičních českých značek předcházel loni na podzim ještě jeden. Nejstarší funkční huť v Evropě, sklárna Chřipská, přestala vyrábět po 593 letech.