Firmy hromadně ruší výjezdní akce, cestovky tak přicházejí o stamiliony

Praha – Cestovní kanceláře mohou v nadcházejících měsících přijít na tržbách až o 700 milionů korun. Důvodem není nikdo jiný než světová hospodářská a finanční krize, která přiměla velké společnosti více hlídat jejich náklady. Tahouni konferencí a výjezdů proto odvolávají jednu akci za druhou. Prodeje běžných dovolených zatím neklesají, cestovní kanceláře si ovšem stěžují na nová pravidla ohledně stanovování koncové ceny zájezdů.

„Nadnárodní korporace zakázaly svým českým dcerám výjezdy zaměstnanců,“ uvádí mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež. Firemní akce spolu s dalšími segmenty tzv. incentivní turistiky, do které patří především team buildingové aktivity, v minulosti přinášely do kapes cestovních kanceláří příjmy kolem dvou miliard korun.


Propad potvrzují i analytici
 

Úbytek služebních cest není jen výplodem cestovních kanceláří, které chtějí na něco svést své případné neúspěchy, potvrzují ho i odborníci. Průzkum analytické společnosti Mag Consulting tvrdí, že od září došlo k meziročnímu propadu služebních cest v řádu desítek procent.

Zájem o klasické dovolené neochabuje

Všem segmentům cestovního ruchu se ale nedaří tak špatně jako incentivní turistice. Předprodeje běžných dovolených podle Papeže běží standardně, žádný pokles asociace cestovních kanceláří zatím nezaznamenala, i když připouští, že k němu může dojít později.

Konečnou cenu si každý vykládá po svém

Cestovním kancelářím údajně také komplikuje situaci stát. Kritizují jej za novelu zákona o cenách, která má příští rok zavést povinnost uvádění jediné celkové ceny zájezdu. Novela ovšem nevymezuje, co všechno má být v ceně zahrnuto, stejnou povinnost údajně nestanoví leteckým společnostem.

Zatímco cestovky musí cenu stanovit již v době tisku katalogů, tedy několik měsíců před termínem zájezdu, aerolinie palivové příplatky účtují zvlášť a mohou je změnit i několik dnů před odletem. Aerolinky musí podle vlastní interpretace nové směrnice EU účtovat celkovou cenu pouze koncovým zákazníkům, nikoli cestovním kancelářím.

Ani na tom se ovšem všechny strany zcela neshodnou. „Náš výklad zní, že není povinnost uvádět součet ceny zájezdu, nicméně je povinnost seznámit klienta se všemi položkami, které souvisejí s nákupem zájezdu,“ řekl nedávno Tomio Okamura, mluvčí druhé z asociací CK, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.