Krize připravuje sportovce o sponzory

Praha - Sport zřejmě v příštích letech čekají hubené časy, alespoň pokud jde o finance. Dosavadní největší sponzoři, automobilky a banky, mají problémy a uvažují o tom, že do sportu dají příští rok méně peněz. Většina ještě čeká, jak dopadně konec letošního roku, tedy jestli jim vánoční nákupy zachrání zisky. Šetřit se zatím učí fotbalové kluby, golf i třeba svět Formule 1.

„Troufám si tvrdit, že sponzoři už dnes vědí, že nebudou podporovat takové množství projektů jako před tím,“ myslí si odborník na sportovní marketing Marek Rejman. Některé sportovní kluby už konkrétní dopady oslabující ekonomiky pociťují. Kvůli problémům ve sklářském průmyslu přišel o slíbených 20 milionů korun fotbalový Jablonec.



Krize však doléhá také na zahraniční fotbalové titány jako Manchester United, Newcastle nebo West Ham. A přísun peněz omezuje i majitel Chelsea - ruský miliardář Roman Abramovič. Britská média spekulují, že kvůli finanční krizi přišel o 12 miliard liber, tedy téměř 370 miliard korun. A proto rozhodl, že klub brankáře Petra Čecha si bude muset na další přestupy vydělat prodejem vlastních hráčů. „Může se stát, že ty nejlepší kluby budou muset prodávat svoje nejlepší hráče, a to tak, že ještě pod cenou, aby vůbec nějaké peníze dostaly,“ míní sportovní komentátor ČT Jaromír Bosák.

S úsporami už musel začít i vůbec nejdražší sport. Kvůli snížení nákladů bude muset motor v monopostu Formule 1 příští sezónu vydržet místo dvou závodů tři. A mezinárodní automobilová federace dokonce uvažuje o zavedení jednotných motorů.