Krize donutila boháče šetřit, v zimě zůstanou doma

St. Moritz (Švýcarsko) - Světovou finanční krizi začínají pociťovat ti nejbohatší. Po rekordních propadech obou moskevských burz, kdy tamní akcie ztratily až tři čtvrtiny své hodnoty, si museli začít utahovat opasky hlavně ruští boháči - tradičně největší rozhazovači. Šetřit ale nezačali jen oni. Krize poznamenala také britskou a americkou smetánku. Své o tom vědí v luxusních alpských střediscích, která budou letos v zimě zřejmě často zet prázdnotou.

Ještě před rokem bylo 7900 švýcarských franků (asi 134 tisíc korun) za jednu noc v apartmánu v St. Moritz směšnou částkou pro ruskou smetánku a milionáře oblíbivší si módní lyžařské středisko na východě Švýcarska. Avšak po rekordech sezony 2007-2008 bude letošní zima pro centrum, kde je každý čtvrtý hotel pětihvězdičkový, poněkud pochmurná.

„Denně u nás ruší své pobyty Rusové, kteří uvádějí jako hlavní důvod finanční krizi,“ vysvětluje hotelový ředitel Christopher Cox. Zrušené pobyty zatím kompenzují další zájemci z dlouhé čekací listiny, uklidňuje se. Naopak je jisté, že si letošní hosté nebudou dopřávat tolik libůstek jako jindy.

Švýcarská letoviska nebudou na letošek ráda vzpomínat 

Taková tendence by měla být v celém Švýcarsku, kde ministerstvo hospodářství předpovídá, že turistika letos v zimě pocítí první dopady zpomalení světové ekonomiky. Podle prognóz poklesne počet nocí strávených v zemi o 2,4 procenta.


Ušetřena by tentokrát neměla být ani smetánka, o čemž svědčí studie firmy Bain and Company, podle níž spotřebitelé luxusního zboží, obvykle málo postižení zpomalením ekonomiky, začali přemýšlet o svých výdajích.

Zahraniční turisty nahradím „vlastními zdroji“ 

Místní zástupci sektoru turistiky však zůstávají klidní. Podle Dietera Bognera ze společnosti spravující lyžařskou infrastrukturu v regionu se nelze poddávat pesimismu. Dává přednost představě, že krize je příležitost získat nové zákazníky z řad místních obyvatel. „V případě krize mají lidé tendenci zůstávat ve vlasti. Je to pro nás možnost, jak vyzvat místní turisty, aby znovu objevovali Švýcarsko,“ vysvětluje.