Kamiony dostaly pro páteční odpoledne na silnicích celoroční stopku

Praha - Vláda schválila celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne, dosud omezení platí jen během letních prázdnin. Současně zákon zahrne nejen dálnice a silnice vyšších tříd ale všechny komunikace. Novela zákona o silničním provozu má ale rovněž zvýšit počet výjimek, na které se zákaz vztahovat nebude. Dopravci návrh považují za "politický handl", který má za cíl udržet ministra životního prostředí Martina Bursíka ve funkci, ten totiž se zákazem spojil svou vládní budoucnost. Vlk se tak nažere a koza zůstane celá.

Návrh počítá s tím, že kamiony s hmotností nad 7,5 tuny nebudou moci vyjet po celý rok v pátek od 15:00 do 18:00 a v neděli od půlnoci do 22:00. Novinkou také je, že zákaz se má týkat všech silnic, dnes se vztahuje pouze na dálnice, rychlostní silnice a silnice první třídy. Na záměru se shodli ministři počátkem září. Do sněmovny novela poputuje do měsíce.

Proti podobným omezením ostře protestovali dopravci, kteří mimo jiné
hrozili blokádou silnic. Jejich rétorika se však zmírnila poté, co
ministerstvo dopravy do návrhu doplnilo zvýšení počtu výjimek ze zákazu z 13 na 26. Ty se týkají třeba dodávek rychloobrátkového zboží. Podle dopravců nicméně nová regulace dosažení záměru ulevit silnicím nepomůže. Místo o víkendu se zvýší provoz v týdnu, argumentují.

"Je s podivem, že Bursík dál prosazuje návrh, který zhoršuje situaci firem
i v době hrozící hospodářské krize. Navíc návrh, který není jakkoliv
podložený odbornými studiemi o vlivu na bezpečnost a ekologii a nad kterým se pozastavuje i Evropská komise," podotkl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Připustil, že kvůli množství výjimek stejně většina dopravců jezdit bude.

„Páteční zákaz kamionů neexistuje nikde v Evropě. Je nerealizovatelný, velmi negativně ovlivní sociálně bezpečnostní předpisy, a to třeba proto, že je u nás nedostatek odstavných parkovišť,“ postěžoval si generální tajemník sdružení Česmad Bohemia Martin Špryňar.

Ministr životního prostředí je ale s navrhovanou úpravou spokojen. „Vláda rozhodla racionálně. Výjimku budou mít všichni ti, kdo ji logicky potřebují, ale nebude možné se skrývat pod různými 'gumovými' kategoriemi,“ řekl ministr životního prostředí (MŽP) a předseda Strany zelených Martin Bursík. MŽP oproti původnímu návrhu ministerstva dopravy prosadilo snížení počtu plošných výjimek. Vyřazeny byly například výjimky pro „kurýrní služby“ či „nepřetržité provozy“, kam se dá skrýt doprava prakticky čehokoli.

Podle dopravců má v parlamentu větší šanci konkurenční návrh Bursíkovy stranické rivalky Věry Jakubkové, který jízdu nezakazuje, zvyšuje však v pátek sazby mýtného. Ten je pro dopravce přijatelnější. Na návrh z dílny ministerstva dopravy si dopravci navíc stěžují v Bruselu.

Tabulka srovnání dvou úprav
Tabulka srovnání dvou úprav