Německý parlament schválil navzdory kritice EU nový zákon o Volkswagenu

Berlín - Německý Spolkový sněm včera večer schválil novelu takzvaného zákona o Volkswagenu, zaručující zachování blokačních menšin v této společnosti, jež vlastní i českou automobilku Škoda Auto. Dolní komora německého parlamentu normu schválila navzdory kritice ze strany Evropské komise. Zákon mimo jiné garantuje spolkové zemi Dolní Sasko právo veta při důležitých rozhodnutích v koncernu i při vlastnictví pouhých 20 procent akcií.

Zdroj: Süddeutsche Zeitung Autor: Süddeutsche Zeitung

Dolní Sasko je druhým největším akcionářem v automobilce se sídlem ve Wolfsburgu. Brusel kritizuje právě skutečnost, že novela zákona zachovává ustanovení, podle něhož spolkové zemi postačuje dvacetiprocentní podíl k zablokování důležitých rozhodnutí na valných hromadách. Hlavním vlastníkem největšího výrobce automobilů v Evropě je dnes přitom výrobce sportovních vozů Porsche, jenž sám udává podíl ve VW ve výši 42,6 procenta.

Ještě více se tak zřejmě přiblížila žaloba Evropské unie na Německo u Evropského soudního dvora. Eurokomisař pro vnitřní trh Charlie McCreevy už tento týden v ekonomickém listu Handelsblatt uvedl, že ještě do Vánoc podnikne další právní kroky proti zákonu.

Ten včera v parlamentu narazil na odpor pouze u liberální FDP a dvou
poslanců za vládní konzervativce (CDU/CSU). Aby tato právní norma vstoupila v platnost, musí ji ještě schválit horní komora parlamentu, Spolková rada a podepsat prezident.

Šéf Porsche požaduje vyšší blokační minoritu

Normu ostře kritizuje šéf Porsche Wendelin Wiedeking. Požaduje, aby blokační minorita na valné hromadě čítala 25 procent, jak je to podle akciového práva běžné. Porsche a Dolní Sasko se kvůli zákonu soudí i v
Německu.

Evropský soudní dvůr už v říjnu loňského roku klíčová ustanovení téměř 50 let starého původního zákona zrušil, neboť prý byla v rozporu s právem EU. Zákon říkal, že akcionář může na valné hromadě VW disponovat nanejvýš takovým podílem hlasů, jaký odpovídá držení 20 procent akcií - bez ohledu na to, jaký je jeho skuteční podíl. Toto a další sporná ustanovení sice německá vláda z návrhu nového zákona vyškrtla, ale blokovanou dvacetiprocentní minoritu v něm ponechala.

Šéf podnikové rady VW Bernd Osterloh v dopise adresovaném německým
poslancům poukázal na užitečnost takto pojatého zákona právě v době
finanční krize a poklesu odbytu automobilů. Norma totiž podle něj chrání
zaměstnance před rozhodnutími o přestěhování výroby jinam a před ztrátou zaměstnání.

„Motivem takového zákona je, aby se Volkswagen nedostal do rukou cizího kapitálu,“ upozornil redaktor České televize Jan Hreňo. Dnes už ale zákon zřejmě chrání pouze dohled nad udržením pracovních míst pro německé voliče, všímá si politolog Petr Robejšek. Diplomatickou šarvátku by mohlo jednoduše vyřešit odkoupení dalšího pětiprocentního podílu ve společnosti. „Těch akcií na trhu ale není mnoho,“ shodli se oba komentátoři.