Ford nemá peníze, prodává podíl v Mazdě

Tokio - Americké automobilky čelí nebývale hlubokým problémům. Američané v době světové finanční krize a rozkolísaných cen ropy nekupují velké drahé a žíznivé vozy, které tvoří většinu jejich výrobního programu. Někdejší symboly amerického snu se začínají obávat nedostatku hotovosti. Poté co v pondělí největší americká automobilka General Motors oznámila prodej podílu v japonské Suzuki Motor, přišel s podobným prohlášením také Ford. Chystaný prodej 20 procent akcií japonské automobilky Mazda mu vynese v přepočtu asi 11 miliard korun.

Ford dosud drží kontrolní 33,4 procentní podíl v japonské automobilce. I po avizovaném prodeji 20 procent akcií zůstane největším akcionářem. Firma již letos prodala své britské luxusní značky Jaguar a Land Rover indické automobilce Tata Motors za 2,3 miliardy dolarů (téměř 47 miliard korun).

Mazda uvedla, že od Fordu koupí zpět 6,87 procenta vlastních akcií. Dodala, že zbývajících zhruba 13 procent akcií koupí více než 20 nejmenovaných obchodních partnerů. Ford začal budovat svůj podíl v Mazdě v roce 1979. V roce 1996 získal nad automobilkou kontrolu a pomohl jí obnovit image její značky.

Spolupráce Fordu s Mazdou nekončí

Obě automobilky zůstanou i po prodeji podílu ve strategickém spojení. Firmy nyní například sdílí automobilové platformy a společně vlastní montážní továrny ve Spojených státech. „Prodej akcií Mazdy naším partnerem nepovede k žádné změně ve strategickém nasměrování Mazdy,“ řekl generální ředitel japonského podniku Hisakazu Imaki.